Direktlänk till inlägg 22 september 2009

Jag och Lidingö

Av Backebo Runners - 22 september 2009 20:56

Per:

På lördag är det Lidingöloppet och det är fjärde gången för mig. Mitt första lopp var redan för 20 år sedan, 1989. Jag hade tränat på rätt dåligt under sommaren men körde på lite bättre under augusti o september så formen var väl sådär. Fem veckor innan sprang jag Stockholmsloppet, som halvmaran då hette, på ca 1:39 så det gick inte så fort. Men inför Lidingöloppet lyckades jag toppa formen något och jag hade helgerna innan sprungit igenom hela banan uppdelat på tre olika tillfällen med utmärkt guidningen av en kompis som var rutinerad Lidingöloppslöpare (tack Esse!). Planen var att springa på under 2:30:00, dvs 5 tempo. Jag hade en analog klocka som jag satte på 12:00 precis vid start så att jag skulle ha en chans att se tiden. Jag har också för mig att jag hade långkalsonger och ett par shorts utanpå samt en långärmad tröja i bomull. Skorna var från Karhu. Det här är kläder som jag idag knappast skulle vilja hittas död i, än mindre springa i. Men det gick ju också. Det jag kommer ihåg från loppet var att jag var väldigt trött sista milen och att det var en kamp mot klockan. Efter Aborrbacken insåg jag att jag måste få till en ordentlig spurt för att klara tiden och jag jobbade stenhårt och hade i princip ingen koll på klockan på slutet. Men jag klarde precis målet, 2:29:29 blev min tid och jag var väldigt nöjd.

  

Per på LL anno 1989. Lägg märke till blicken i backen!



Efter det blev det flera år utan någon träning alls och det var först 1999 som jag började röra på fläsket igen. Efter ha varit helt inaktiv i många år sprang jag LL efter bara ett par månaders träning och tiden blev därefter (ca 2:45). Året därpå var jag något bättre tränad, men en kraftig förkylning veckorna innan förstörde en del och tiden blev runt 2:35. Året efter sprang jag sönder knät och det blev cykling i flera år istället för löpning men sedan ett par år springer jag igen men eftersom Lidingöloppet krockar med skördefesten på Öland så har det inte blivit något lopp för mig. Förrän nu. Och nu ska cirkeln slutas, 20 år efter första loppet ska jag försöka förbättra min tid från 1989. Målet är att klara medaljtid, dvs 2:15 men jag försöker ha en ödmjuk inställning till loppet. Backarna efter 15 km är tuffa. När man inte tror att det kan bli värre så blir det värre och man har lika mycket kvar, är mina minnesbilder av banan. Jag försöker lura mig själv att jag är i toppform, men det går dåligt! Men jag ser fram emot lördag, det är en sak som är klar!

 
 
Ingen bild

Esse

23 september 2009 13:20

Tack för omnämnandet :-) Lite tips ifrån "coachen - ska du göra under 2.15 bör du nog inte ha mycket över timmen efter de första lättlöpta 15km. Stort Lycka till /Esse

 
Ingen bild

Per J.

23 september 2009 21:21

Hej Esse!
Ja, jag har insett att farten kommer att sjunka rejält sista halvan. Frågan är bara hur mycket jag vågar gasa på första 15. Man vill ju vara skapligt fräsch när backarna börjar. Dagsformen får avgöra utgångsfarten :-)

 
Ingmarie

Ingmarie

25 september 2009 19:56

Åh! jag missade att du skulle springa! Förlåt!!!!!!!Men jag håller både fingrar och tår ska du veta! Blir det läger i Bad Gastein nästa sommar har du GULDläge inför 2010 LL. :-) Lycka till och som sagt var; HA KUL!

http://blog.nemonisimors.com

 
Ingen bild

Per J.

25 september 2009 21:14

Ingmarie, det är inget att be om ursäkt för.
Bad Gastein tror jag är perfekt för LL träning, mycket backar vilket är min akilleshäl tyvärr..

 
Ingen bild

Emma

26 september 2009 10:08

Lycka till!!!! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Backebo Runners - 14 oktober 2013 20:51

Helena: Redan efter Kalmarmilen i somras har både Per och jag velat försöka oss på att sätta nytt PB på milen, känns som den distansen fått stå tillbaka efter allt fokus på marathonlopp – både inställda och genomförda sådana. Och då låg ju Hä...

Av Backebo Runners - 7 oktober 2013 21:24

Helena: Med fyra veckor kvar till NYCM är det dags att klämma in längsta långpasset innan nedtrappningen börjar. Minst 30 km måste det bli för både fysik och psyke. Men ingen draghjälp får jag den här gången heller eftersom Per är på väg hem från B...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 20:33


Helena: Igår supporter på Lidingöloppet, idag "on my own" på långpasset. Var inte alls taggad för att ge mig ut (det har ju blivit så jädrans kallt!) så jag drog verkligen på det in i det längsta. Ett tag kunde jag skylla på att jag ville se nytt v...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 16:22

Per: I går sprang jag Lidingöloppet och det var sjätte gången i ordning. Den första gången var 1989 och det var ju ett tag sedan. Min bästa tid var från förra året då jag sprang på 2:07:58 och då var jag 10-15 sekunder sämre än Matte sprang året in...

Av Backebo Runners - 18 september 2013 18:15

Helena: Ena dagen sol och sommarvärme, andra regn och höstrusk. I lördags ställde jag mig med kusin Jerker och hans Henrietta på startlinjen till Stockholm Halvmarathon. Det var trångt i startområdet så det blev inte särskilt mycket till uppvärmnin...

Skapa flashcards