Alla inlägg under oktober 2009

Av Backebo Runners - 27 oktober 2009 17:38

Helena:

...men inte längre lika mycket för idag har jag äntligen fått svar på varför jag har haft så ont i vristen att jag fått ställa löparskorna på hyllan. Efter att slingrat mig med undanflykter i flera veckors tid insåg även jag att det onda inte skulle gå över av sig själv, så det var bara att krypa till korset och kontakta läkare. Fick några snygga plåtar tagna på benet och när röntgen inte visade något onormalt var det dags för ortopedens klämmande. Det visade sig att jag har haft en kraftig inflammation i muskelfästena på grund av för mycket träning (undrar var gränsen går för sååå mycket tycker jag ändå inte att jag har tränat...), men att den nu håller på att läka. Sju veckors uppehåll i löpträningen har gett utdelning och på det ytterligare fem-sex veckors vila - sedan åker dojjorna på!! Har räknat ut att det blir lagom till min födelsedag som jag ska ta mina första stapplande steg i löparspåret...


  

These shoes are made for running...

Av Backebo Runners - 25 oktober 2009 09:03

Per:

Jag lyxade till det och tog tre vilodagar efter Växjö. Därmed får säsongens vila anses vara avklarad. I onsdags tog jag fram pannlampan och gjorde en ordentlig matsäck och gick ned i källaren för att leta efter min trainer. Efter ett tags grävande fann jag den (delar av matsäcken var fortfarande kvar så det gick fort denna gång) och efter lite monterande så blev det ett 40 minuters pass på trainern framför TV:n. Mjukt och skonsamt. Jag måste få in några cykelpass för i mitten på november är det Stockholm Rogaining där jag o Jonas ska köra cykelklassen. En mycket trevlig tävling som jag kan rekommendera. Var var jag? Jo träningen då. I torsdags löpning 11 km, fredags trainer 45 minuter och lördags morse löpning 11 km. Allt i ganska lugn takt för att komma igång igen. Och löpningen har gått förvånansvärt bra, lättare än efter Lidingö. Jag tror det kan bero på att jag inte riktigt fick ur allt ur kroppen i Växjö och då blir väl återhämtningen snabbare. Nästa vecka är det tänkt att jag ska börja rampa upp vinterträningen.

Av Backebo Runners - 19 oktober 2009 21:04

Per:

Backebo runners jakt efter en topp 10 placering i parloppet 2010 tar sig outsägliga vägar. I lördags sprang jag Växjö Marathon som förberedelse. Det var kallt. Det var blåsigt. Det gjorde ont. Men som i alla marathon var det skönt att komma i mål och det var ett bra arrangemang och banan var rätt trevlig med sina 8 varv runt Växjösjön.
Första halvan gick på ca 1:33 och det kändes bra. Straxt efter halva loppet ökade jag något (tyckte jag iallafall) och hade bra flyt en period och sprang om ganska många. Det skulle jag inte ha gjort för när det var 10 km kvar började krafterna eller något annat att tryta. Inte att energin tog slut, men det började göra riktigt ont i hela benen. Musklerna tog slut helt enkelt och farten sjönk markant. Jag stapplade i mål på 3:14:41. Jag borde kanske ha kunnat prestera lite bättre med tanke på Lidingötiden, men jag är ganska nöjd ändå. Det var pers med ca 10 minuter och det är ju alltid roligt. Nu måste jag jobba vidare med att orka hålla farten uppe hela loppet, inte bara i 30 km. Det får bli vinterns projekt och jag tror lösningen är många km per vecka samt ordentliga långpass. Jag återkommer till det senare. Nu blir det löpvila.


  

Tredje varvet (av åtta) runt Växjösjön när jag fortfarande är någorlunda fräsch.
Sedan blev det inte lika kul längre. Jag besparar er de korten.

Av Backebo Runners - 15 oktober 2009 21:27

Per:

Sista passet innan Växjö är avklarat och det kändes skit. Jag sprang samma 7 km vända för exakt tre veckor sedan inför Lidingö och idag var farten 20 sekunder långsammare per km. Helt ovetenskapligt, men ändå. Jag låter ofta farten bli vad den blir och idag gick det långsamt och tungt. Och stelt. Lägg till att jag sovit dåligt i veckan samt är lite skum i magen så har du min känsla just nu. Som lök på laxen har det kommit in någon sorts reklam på bloggen, va f-n är det? Det är ju ingen annan som har? Betalar alla 20:- i månaden bara för att slippa eller har jag blivit utvald som reklampelare? Överväger starkt att byta bloggportal. Kom med tips om någon där man slipper reklam. Blogspot, är det bra? Alla vinbloggare har det.

Nej, nu går jag och drar något gammal över mig och hoppas att det blir bättre i morgon. Jag tänker inte vika ned mig på maran bara för att det känns som skit nu, var så säker!

Av Backebo Runners - 11 oktober 2009 20:50

Per:

Det var nära att det inte blev någon träningen idag, det var Helena som tvingade ut mig för att hon skulle ha sällskap. När det väl var dags hade hon ångrat sig och mumlade något om 4 grader och spöregn, så jag fick springa med BKO som sällskap. Helena har nog sin löpvila nu kom vi senare fram till. Min runda gick bra, tog det lugnt och sprang bara 8 km. Ungefär halvvägs slutade det regna och blev ganska behagligt.

Av Backebo Runners - 9 oktober 2009 19:55

Per:

Då var arbetsveckan slut och jag körde en "jobb reset" genom att springa hem. Inte hela vägen dock, tog T-banan till Hallonbergen och hittade en ny väg mellan sjöarna och sedan ned mot Bällsta ån. Sedan var det samma väg som vanligt, genom Ulvsunda, Alvik, St Essingen, Gröndal och Mälarhöjden. 13 km i ganska bra fart. Bara tre pass denna vecka hitills och i morgon blir det vila igen. Allt för att lura kroppen och få den att tro att den är i form för Marathon. För övrigt är det fullt program i helgen, gäster från Småland och en hel del kul aktiviteter står på schemat.

Av Backebo Runners - 7 oktober 2009 02:02

Per:

Har fått en en del bra pass de senaste dagarna, 16 i söndags, 15 i måndags (båda ordentligt kuperade) och så 19 km hem från jobbet nu i tisdags. Jag hade ursprungligen tänkt att köra något pass till innan det var dags för vila, men vågar inte göra det. Känner mig lite sliten i benen och samtidigt som trycket är bra. Det går fort, men inte så länge. Lite svårt att förklara men jag tror det är dags att trappa ned lite och vila mig i form till Växjö. Hur det nu ska gå till? Jag provar att springa varannan dag och lite kortare kanske. Och så måste jag börja sova på nätterna...

Av Backebo Runners - 4 oktober 2009 20:44

Per:

Då har det gått en vecka sedan Lidingö och nu är siktet inställt på Växjö Marathon om två veckor. Planen i stort är att denna första vecka efter LL så har återhämtning varit prioriterad. Jag började med 3 hela vilodagar, sedan smög jag igång med 11 försiktiga kilometrar på onsdagen följt av 10 km på torsdag, fortfarande lugn takt. På fredagen trodde jag att benen var återhämtade och sprang 20 km hem från jobbet i lite snabbare tempo och det gick bra 13-14 km, sedan blev jag trött och stel och fick dra ned tempot. Insåg att jag behövde vila mer och tajmade in det perfekt för på lördagen var det grabbsegling inplanerat. Nu var ju stormvarning utfärdad så det blev inga längre sträckor, men en fartfylld tur blev det. Efter mastavtagning så hade vi kräftskiva med alla tillbehör i kajutan, vilket gjorde att söndags pass på 16 ganska snabba km blev rätt sent på kvällen. Fick ihop 56 km denna vecka. Nu tänkte jag lägga in ett block med några rejäla pass för att träna ned mig lite och sedan släppa på träningen och förhoppningsvis få en liten formtopp lagom till Växjö. Vi får se hur det går, är nog fortfarande lite sliten sedan LL, (fast jag försöker förtränga det) vilket jag blev påmind om idag när jag sprang. Jag hade varit ute ca 13 km och hade bra fart. Plötsligt, vid Sätra varv, hugger det liksom till i högra benet och jag får ont. Springer kanske 30-40 meter till, sedan måste jag stanna och kan knappt gå, så ont gör det. "Jaha, nu har jag nog fått kramp för första gången" tänkte jag. Men då ska väl muskeln dra ihop sig? Och det gjorde den inte, det bara gjorde ont i hela benet, främst stora främre lårmuskeln, men ända upp mot höften gjorde det ordentligt ont. Kunde knappt stödja på benet. Började linka hemåt men efter ca 300 meter försvann smärtan lika fort som den kommit. Det var bara att börja springa igen. Gjorde snart en km i 4:00 fart, bara för att visa för benet vem som bestämmer. Det var nog bara en nerv som kom i kläm tror jag. Men det lustiga är att jag har råkat ut för en skum löpargrej på exakt samma plats (och då menar jag på metern när) för nästan 10 år sedan. Det var i mellandagarna och jag var ensam hemma, familjen var bortrest. Kl 22.00 på kvällen kommer jag på att jag ska ut på en runda och drar iväg. Det låg lite snö på marken och det var dimmigt ute, så det var inte kolmörkt, utan snarare lite trollskogsaktigt ni vet. Mycket vackert, lite som i en Tolkienbok kanske. Men när jag kommer vid Sätra varv (fast åt andra hållet, bortåt) så snurrar det till i skallen och jag tappar balansen och tjongar i backen ganska ordentligt. Där ligger jag halv 11 på kvällen i snön, helt ensam och yr i bollen. Ingen kommer att sakna mig hemma om jag inte kommer hem. Som tur är har jag bara fått lättare skrubbsår på knän och händer och jag kan gå hem för egen maskin. Vet inte vad som hände riktigt, men det var väl bara en tillfällig yrselattack. Men det är ju lustigt att de här två händelserna sker på exakt samma plats men med nästan 10 års mellanrum...

   

Vän av ordning frågar sig kanske vad detta har med träning att göra. Frågan är berättigad...     

Skapa flashcards