Alla inlägg den 19 oktober 2009

Av Backebo Runners - 19 oktober 2009 21:04

Per:

Backebo runners jakt efter en topp 10 placering i parloppet 2010 tar sig outsägliga vägar. I lördags sprang jag Växjö Marathon som förberedelse. Det var kallt. Det var blåsigt. Det gjorde ont. Men som i alla marathon var det skönt att komma i mål och det var ett bra arrangemang och banan var rätt trevlig med sina 8 varv runt Växjösjön.
Första halvan gick på ca 1:33 och det kändes bra. Straxt efter halva loppet ökade jag något (tyckte jag iallafall) och hade bra flyt en period och sprang om ganska många. Det skulle jag inte ha gjort för när det var 10 km kvar började krafterna eller något annat att tryta. Inte att energin tog slut, men det började göra riktigt ont i hela benen. Musklerna tog slut helt enkelt och farten sjönk markant. Jag stapplade i mål på 3:14:41. Jag borde kanske ha kunnat prestera lite bättre med tanke på Lidingötiden, men jag är ganska nöjd ändå. Det var pers med ca 10 minuter och det är ju alltid roligt. Nu måste jag jobba vidare med att orka hålla farten uppe hela loppet, inte bara i 30 km. Det får bli vinterns projekt och jag tror lösningen är många km per vecka samt ordentliga långpass. Jag återkommer till det senare. Nu blir det löpvila.


  

Tredje varvet (av åtta) runt Växjösjön när jag fortfarande är någorlunda fräsch.
Sedan blev det inte lika kul längre. Jag besparar er de korten.

Ovido - Quiz & Flashcards