Alla inlägg under december 2009

Av Backebo Runners - 28 december 2009 16:13

Per:

Har lyckas få in en del bra pass över jul och med sällskap också, det är man inte bortskämd med. Mycket trevligt! Tillbringade julafton i Köping och resten av julhelgen i Vassemåla så det blev en del nya vägar också. Så här har det sett ut:

Julafton:  15 km runt Köping med Mats

Juldagen: 14 km SD i Vassemåla med Mattias

Annandagen: 12 km i Vassemåla, delvis med Annika, Mattias och Matilda.

27:e: 14 km solo i Vassemåla.

I dag åkte jag, Matilda och Emma skidor i Flottsbro i regnet ett par timmar, så det blev lite träningen idag också. Det var första gången jag åkte i den backen och den var helt ok för att vara i Stockholm. Man får inte ha så höga rav på det alpina här!

Av Backebo Runners - 20 december 2009 20:50

Per:

Jag försöker alltid klara av mina långpass i samband med transport hem från jobbet, men den här veckan fick jag inte ihop det så det fick bli på söndagen. Eftersom det vräkte ned snö på förmiddagen så förstod jag att det skulle bli slirig och det blev det minst sagt. Jag har en runda som går från Mälarhöjden, via Vinterviken, Liljeholmen, södra sidan av Årstaviken, Hammarby sjöstad, Sickla kanal och så runt och tillbaka igen fast på norra sidan. För att länga den rundan så testade jag i somras att springa upp mot Hellasgården för att straxt innan svänga av in mot höger (i den branta kurvan innan Hellas). Där finns det massor av trevliga spår. Problemet var bara idag när jag kom där så visade det sig att det var skidspår där jag hade tänkt springa. Nu är inte jag en sån som springer i skidspår och förstör dem så jag började springa brevid spåren. Snön räckte upp till halva vaden ungefär och då upptäckte jag att det är betydligt jobbigare att springa i snö än på barmark, lustigt va? Efter ett tag började jag fundera på vad jag håller på med, snöpulsning mitt i ett långpass. Känns inte helt smart måste jag medge (men jag slutade frysa!). Effekten blev att jag blev väldigt trött och när jag efter ett tag lyckades hitta ut ur labyrintsystemet och kom ned till Sickla kanal igen så började jag inse att jag måste nog korta ned passet lite. Nu råkar det här vara ungefär vid vändpunkten så det gjorde inte så stor nytta, men lite kunde jag korta av det och det var nog bra för jag var ordentligt trött på slutet. Men 31 km fick jag ihop på den svindlande hastigheten av 5:40. LSSD? Jo, Long Slow Snowy Distance.

Av Backebo Runners - 19 december 2009 11:27

Per:
Fick till ett härligt morgonpass i morse. Efter en dubbel espresso så snörde jag på mig mina Icebug Spirit olx. Jag har inte använt dem sedan O-ringen i somras, men idag var de helt perfekta. Hårdmetalldubbarna greppade fantastiskt bra i snön så det var bara att köra på, kändes som om jag hade fyrhjulsdriften ikopplad hela tiden. Också gillar jag ljudet när man kommer ut på lite hårdare partier, klick-klick-klick. Man riktigt hör hur bra greppet är. Det var kallt, klart och vindstilla. Snön har hunnit packa sig på stigarna längs Mälaren, där det har börjat bildas is i vikarna. Mycket vackert! Det blev 11 km fartlek, där jag lyckades få upp farten till 3:20 som snabbast, inte illa alls. En bra start på helgen helt enkelt!

Av Backebo Runners - 16 december 2009 19:31

Per:

Det blev fyra dagars helvila innan jag tog mig i kragen och komigång igen. Men det var bra för både knä och motivationen att vila lite och med facit i hand så blev ju inte veckan helt bortkastad ändå. Och jag har märkt på mig att om jag är sliten så behöver jag helvila från träning, inte bara dra ned som en del verkar kunna. Så för att få maximal återhämtning så behöver jag helvila helt enkelt och det är kanske så att jag ska köra hårt ~2 veckor för att sedan helvila några dagar. Jag ska testa det så får vi se.

Idag blev del lunchlöpning, ca 12 km. Mycket snö på Järvafältet så det gick inte så fort, men det var vackert och det kändes bra. Hoppas snön ligger kvar över jul!

Av Backebo Runners - 13 december 2009 12:41

Per:

Det går trögt nu, både med motivationen och träningen. Jag hade planerat en tung träningsvecka, men av den vanten bidde det bara en tumme. I början på veckan kände jag av mitt högra knä lite. Inte mycket men lite svullet var det och eftersom det har spökat för mig förrut så försöker jag vara på min vakt. För ganska precis ett år sedan överansträngde jag det och fick vila i en och en halv månad, ingen vidare start på den säsongen. Men i måndags som sagt så kände jag lite i knät och i halsen (!) så jag vilade. På tisdagen var jag bättre, men hade  fortfarande en skum känsla i halsen så här gäller det att mota Olle i grind tänkte jag och tog svininfluensavaccinet. Det tog bra skruv så på onsdagen mådde jag bra igen och körde ett långpass hem från jobbet, 25 km. Torsdag hade jag inte tid att träna, men på fredagen klämde jag in två pass, 13+11 km, men i lördags så känner jag av knät igen och vilar lördag o söndag. Tre pass denna vecka vilket gör veckan till årets bottennapp, minsta träningsdosen på hela året. Så blir det ibland. Men jag har beslutat mig om att vila från löpning några dagar till och köra lite alternativträning på trainer så att knät får återhämta sig ordentligt. Jag måste undvika överbelastningar så jag slipper ta längre uppehåll från löpningen. Och snart är det lite ledighet vid helgerna och då vill jag också kunna springa ordentligt. Men det är ju j****gt irriterande att så fort jag ökar träningen ordentligt så får jag ont i knät. Skulle behöva stärka upp det på något vis så att det blir starkare men hur gör jag det på bästa sätt?

Av Backebo Runners - 6 december 2009 19:19

Per:
Den här veckan blev lite lugnare än förra, helt enligt plan. Fick in hela tre vilodagar men det blev ändå 72 km och det får jag vara nöjd med. Jag tänkte försöka köra lite varannan vecka hårt och varannan vecka lite lugnare och på så sätt undvika skador. Jag har de två senaste vintrarna dragit på mig skador i hamstring och knä (höger sida, som alltid) som gjort att jag tvingats vila ett par månader på våren och det måste jag undvika i år. Vi får hoppas att mitt nya upplägg funkar bättre.

Veckans skönaste pass var 32 km hem från jobbet i fredags. Sprang från Kista via Spånga och kom fram till Mälaren vid Hässelby värmekraftverk, vars skorstenar jag ser hemifrån men lååångt bort. När jag kommer dit har jag sprungit 12 km och det är 20 km kvar längs Mälaren, ömsom genom skog och ömsom genom bostadsområden. Efter ett tag så ser jag Mälarhöjden, men på andra sidan sjön. Måste förbi och över via bron mellan Alvik och Stora Essingen och hela tiden har man vattenkontakt. Mycket trevligt, kan rekommenderas.
Veckans tyngsta pass var 2h julshopping i Skärholmens Centrum. Jag var helt slut efteråt, både fysiskt och psykiskt. Mycket otrevligt, rekommenderas ej. När jag kom hem var jag tvungen att sitta still och stirra in i väggen en kvart bara för att resetta nervsystemet.

Skapa flashcards