Alla inlägg den 26 september 2009

Av Backebo Runners - 26 september 2009 19:58

Per:

Då var Lidingöloppet 2009 avklarat och mitt 20 år gamla rekord är slaget och jag säger som Gert Fylking: Äntligen!

Jag stod i 1C och starten gick bra. Lite trångt i början, men det var nog bra så att inte farten blev för hög. Första femman gick skapligt, benen kändes ok men inte mer. Jag hade inte det där riktigt lätta steget som jag hade hoppats på. Den andra femman var min plan att öka något och det gjorde jag men det gick trögt så efter 10 km var jag seg i benen, de började bli så där tunga som man inte vill att de ska vara. Jag sliter så fort det blir en liten backe och tänker, nähä det är inte min dag idag heller. Jag förbereder mig mentalt att jogga sista milen. Men jag lyckades hålla farten skapligt och vid halva loppet drar jag i mig en gel och lite vatten. Här var jag beredd på att dra ned på farten rejält och trodde jag skulle få stora problem i de kuperade och många backarna som följer. Men konstigt nog börjar benen piggna till och det flyter på rätt bra. Jag märker att jag håller farten och tappar inte placeringar, utan kanske till och med tar någon. Vid Grönsta tar jag ytterligare en gel och en bit efter backen upp från Grönsta händer något märkligt, det börjar gå tokbra! Benen känns mycket lättare plötsligt och jag får nya krafter och bara flyter fram, en äkta runners high! Så skönt det var. Jag är nere på km tider som jag inte hade i början ens och plockar mängder med placeringar. Abborren är ju tung förstås, men lyckas ta mig upp för den också och fortsätter att plocka placeringar (känns det som iallafall). Jag struntar i att titta på klockan (precis som för 20 år sedan) utan bara springer på. Jag sliter och sliter och plötsligt är jag ute på Grönsta gärde och målet hägrar. 2:10:55 blir min tid och placering 206. Jag är jättenöjd förstås!

Kul lopp och jag är fortfarande förvånad att det kunde svänga så från tunga ben till lätta ben efter 15 km. Det är nog första gången det händer mig, men det får gärna hända igen!

  

Per anno 2009 i LL. Lägg gärna märke till att jag lyft blicken...


Femmorna (enligt min GPS) såg ut så här:

0-5    21:33  4:19 min/km

5-10  21:05  4:13 min/km

10-15 21:33 4:19 min/km

15-20 22:00 4:24 min/km

20-25 21:26 4:17 min/km

25-30 22:04 4:25 min/km (+1:17 på de sista 380 m)


Stort tack till min älskling Helena som supportade längs banan. I morgon ska jag hjälpa dig till en silvermedalj!


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards