Alla inlägg under mars 2010

Av Backebo Runners - 8 mars 2010 09:06

Helena:

Numera gör jag mig inte besväret och klär om för en löptur om den är kortare än milen. Det är för mycket meck med lager-på-lager (för att inte tala om vilket tvättberg som byggs upp, puh!) för att ge sig ut på kortare rundor. Så i fredagskväll sprang jag till och med en omväg och landade på 10,5 km.


Igår var det teamträning med betoning på kvantitet före kvalitet (för min del i alla fall), allt med syftet att länga distansen. Vi sprang Pers nyupptäckta runda (se inlägget 4/3) och fick ihop 14 km - det längsta jag har sprungit och en tredjedel kvar till komplett halvmara... Luftrören krånglade i början på rundan och i uppförsbacken till Årstabron, men annars var det inga som helst problem med orken. Och med kall O'boy i vätskebältet kan man nog springa hur långt som helst!


Idag är det återhämtning som gäller, det känns verkligen i HELA kroppen att den varit utsatt för fysisk aktivitet, men i morgon är ett fartlekspass med Per inplanerat. Ombyte förnöjer!

Av Backebo Runners - 4 mars 2010 20:58

Per:

Träningen har kommit igång skapligt efter förkylningarna. Det går inte så fort men det kan man inte begära med all snö nu. Men stirra er inte blinda på farten utan jobba med ansträningsnivån istället. Mitt lunchpass idag t ex gick i snitt på 4:49, vilket inte ger någon ståpäls direkt men om man betänker att det var kraftig vind och på vissa delar av Järvafältet blev det ren snöpulsning så är det rätt ok. Snabbaste km gick på 4:19 och den långsammaste på 5:34 men ansträngningen var nog ganska lika genom hela passet.


I går sprang jag 14 km längs en ny bana som jag hittat. Riktigt trevlig faktiskt. Med start i Mälarhöjden, vidare längs Mälaren förbi Vinterviken och ut längs Trekanten förbi Liljeholmen. Sedan över Liljeholmsbron och sväng tvärt ned mot Mälaren igen längs Tantostranden mot Årstabron, som jag springer över. Efter Årstabron så kommer jag upp mot Midsommarkransen, förbi Svandammsparken, Telefonplan, Hägerstensåsen sedan är man i Mälarhöjden igen och voilá. Detta får nog bli min standardrunda. På söndag ska ni hålla utkik efter Backebo Runners längs banan för då blir det teamträning. Det är bara att hänga på om ni pallar!

Av Backebo Runners - 3 mars 2010 06:19

Per:
Efter en lång dag på jobbet och strul med bussen hem så kom vi äntligen ut på en sen teamträning i Backebo runners igen. Helena hade beställt ett fartpass och det fick bli fartlek. Efter två km uppvärmning körde vi igång och Helena drog iväg som en gnu! Jag hängde knappt med, hon var ruskigt snabb i början men lugnade ned sig efter ett tag när vi kom in i andra andningen. När vi kört 3-4 km fartlek avrundade vi med en km nedjogg och sedan skildes vi åt och jag avslutade med något som kan liknas vid två intervaller á 1 km. Det gick inte så där jättefort direkt, 3:57 och 3:52. Till mitt försvar vill jag säga att den andra kändes lättare.


Otroligt vad Helena har utvecklats de senaste 1-2 åren. För inte så länge sedan var våra pass tillsammans rena återhämtningspassen för mig men nu är det något helt annat. Jag tror hon får bli ankaret i Parloppet.

Under punkten övrigt värt att notera vill jag berätta att jag lyckades slå Helena i kocklandslagets matspel för första gången i går kväll. Hehe, I'm on a roll!

Av Backebo Runners - 2 mars 2010 10:42

Helena:

Summerar februari och kan konstatera att kilometrarna blir fler och fler. Har gått från sviten 6-7-8 km till 10-11-12 km under föregående månad.


Per frågade i morse om jag är intresserad av att springa Premiärmilen sista söndagen den här månaden. Den vårlika bilden med påskliljor på hemsidan känns helt surrealistisk när man en stund senare kikar ut genom fönstret och trött konstaterar kung Bores ovälkomna återkomst under natten... Har i alla fall ett par dagar till att bestämma mig på. Vågar man hoppas på barmark tills dess??

Skapa flashcards