Alla inlägg under april 2010

Av Backebo Runners - 6 april 2010 21:26

Per:

Ingen träning idag, bara hemfärd. Hela träningslägret var mycket trevligt, både sällskap, maten och vinet var perfekt. Vi hann också med en hel del utöver löpningen så nu är man vederkvickad till både kropp och själ.


  

Backebo Runners letar löprundor på Saltön


Totalt blev det för mig 67 km och jag har inte sprungit så mycket på tre dagar förrut. Nu ska jag vila i två dagar, sedan tar vi nya tag!


Helena:

Summerat fick jag ihop 27 km löpning och minst lika många timmars god sömn under påskhelgen - härligt! Hann också lapa lite sol innan den försvann bakom molnen.


   
Bilden är naturligtvis arrangerad. Not. 

Av Backebo Runners - 6 april 2010 20:09

Helena:

Idag skulle vi egentligen sprungit ett långpass men benen kändes inte riktigt OK så det fick bli en kortare runda. Men var? Ville se något nytt så Per lurade in mig i bilen och körde till Mollösund där han helt enkelt dumpade mig och körde sin väg...


                    

Smider hemska planer på          Nyligen dumpad löpare     

bryggan i Mollösund?                letar sig hemåt...


Jaha, så var man då prick 9 km hemifrån, utan varken mobiltelefon eller busspengar. Enda sättet att komma därifrån var alltså på egna ben. Och det gick trögt. Kände mig som ensammast i världen när bussen från Mollösund passerade. Men jag bet ihop och när jag skymtade havet kunde jag till och med uppskatta Pers tilltag, det ÄR verkligen vackert i den bohusländska skärgården.


  

Mollösund - Hälleviksstrand


Per:
Efter två ganska (för mig iallafall) löpintensiva dagar så beslöt jag mig för att vila på förmiddagen och bara köra ett pass idag. Från början hade jag planerat köra riktigt långt, men insåg att det skulle vara att utmana ödet och bestämde mig för att korta ned passet. Så efter ha dumpat Helena i Mollösund (hehe) så körde jag hem och parkerade bilen sedan bar det av på min 21 km runda. Jag har sprungit den många gånger förr och den första biten går på en ganska smal men rejält trafikerad väg så där springer man och är uppmärksam på bilarna hela tiden. Efter drygt 5 km ska man över ett stort berg och då går det inte fort. Väl uppe på platån ökade jag farten och fick in några km på straxt över 4 tempo. In på lite mindre vägar och efter drygt 15 km är man på vägen till Nösund och när jag har sprungit ca 17 km så blir jag rejält trött. Det känns att man har sprungit ganska mycket nu för energin är slut. Som tur är har jag med mig en gel så jag tar mig hem med mätaren på rött. Passet landar på 21 km i 4:41 tempo.


   21 km passet

Av Backebo Runners - 6 april 2010 19:45

Per:
Jag började dagen med en morgonjogg på ca 8 km. Benen var sega efter gårdagens intervaller och protesterade till en början, men efter ett tag så gick det bra. Jag tog det lugnt och fint och sprang på straxt under 5 tempo, precis som igår. Solen sken idag också!


Eftermiddagens pass började jag och Helena tillsammans. Vi styrde våra steg förbi kyrkviken och in mot Stockenområdet. En mycket trevlig tur som är omväxlande gräs, stig och lite klipphällar. Benen kändes bättre och det flöt på bra. Efter ca 9 km skildes vi åt och Helena sprang hemåt. Jag tog en extrasväng för jag ville få ihop några km till. Ut på stora vägen mot Ellös och ned till höger mot Nösund och sedan in på den lilla grusvägen över berget så jag kom ut ungefär vid kyrkan igen. När jag närmade mig huset såg jag att det saknades ett par hundra meter så jag tog ett ärevarv i hamnen innan jag sprang hem och passet blev 13 km och dagen totalt blev 21 km.


  

Löpare på väg!


Helena:

Dagens runda blev samma som uppvärmningen igår, fast två varv och totalt 10 km. Till skillnad från igår då magen bråkade kunde jag den här gången njuta av den vackra och skiftande naturen. Det är verkligen annat än att nöta asfalt i Stockholm.


     

Hälleviksstrand

Av Backebo Runners - 6 april 2010 19:04

Helena:

Jag var verkligen laddad för påskaftonens träningspass. Solen sken och det var nästan vindstilla på den bohusländska ön. Intervaller stod på schemat men det hela höll på att sluta i fiasko. Magen sa ifrån ganska snart och ville inte alls vara med om en löptur så jag fick ta en paus efter uppvärmningsrundan på 5 km. Joggade lite lätt i väntan på Per som skulle mäta upp en 400 meterssträcka åt mig. Fick problem direkt i första intervallen, minns inte när jag sist hade sådan håll i sidan. Vila igen. Andra sträckan gick inte mycket bättre den men sedan släppte hållet och jag fick in fyra hyfsade intervaller. Nöjde mig med det och joggade tillbaka till huset och kvällens buffé, sammanlagt blev det 8 km löpning. 


  
Mums!


Per:
Jag tog en morgonjogg på ca 8 km för att komma igång. Så underbart skönt det var, solen sken och fåglarna kvittrade! Det är verkligen vackert här.




På eftermiddagen körde vi intervaller. Efter en gemensam uppvärmning valde vi att köra lite olika långa intervaller, jag siktade på tusingar och Helena ville ha 400 meters. Efter lite strul så kom vi igång och den sträcka som jag tänkte använda mig av visade sig bara vara drygt 850 meter så jag övergick till tre minuters intervaller istället. Planen var att köra åtta stycken, men jag märkte ganska snart att det gick väldigt tungt så jag nöjde mig med sex stycken. De landade på 3:35 tempo i snitt. Helena sprang samma sträcka men lite kortare så vi möttes lite då och då, trevligt!


Jag märker att jag är dålig på att springa fort och jag måste verkligen se till att köra intervaller en gång per vecka. Det är mentalt tunga pass och lätt att hoppa över dem, men jag måste se till att planera in dem i kalendern, precis som jag gör med långpass (som jag tycker är lättare än intervaller att få till).


Totalt med upp- och nedvärming blev eftermiddagens pass 17 km och dagen totalt 25 km, en bra början!



Intervaller i Hälleviksstrand  

Av Backebo Runners - 6 april 2010 18:38

Helena:

Efter ca 6 timmar var vi så framme vid målet för Backebo Runners "träningsläger":

  


Per hade bestämt sig för vilodag och jag var inte sen att haka på. Vädret gjorde sitt till, det regnade och vindarna var minst sagt friska. Istället nöjde vi oss med en promenad för att sträcka ut benen efter bilresan.

Av Backebo Runners - 1 april 2010 19:52

Helena:

Träningsväskan är packad - Backebo Runners är redo att resa västerut!


  
Här ska formen slipas i påsk.

  

Ovido - Quiz & Flashcards