Direktlänk till inlägg 23 maj 2010

GöteborgsVarvet eller två medaljer och en blå tå

Av Backebo Runners - 23 maj 2010 14:48

Helena:

Jag behöver knappast kommentera det varma vädret, det står att läsa om i varenda tidning, eller trängseln de första kilometrarna men båda komponenterna tog mer tid och energi än jag hade räknat med. Det var snudd på omöjligt att kunna springa i sin egna takt. Bestämde mig därför efter fjärde kilometern att inte titta på klockan något mer eftersom jag redan överskridit min tidsbudget med råge. Kollade dock vid 10 km och insåg då att jag skulle få problem med att klara 1.50.00 och en egen Garmin.


Segaste sträckan var på Hisingen med Götaälvbron långt, långt borta. Tror jag stannade vid varenda vätskekontroll utmed den här sträckan men det var nog klokt gjort. Väl över bron fick jag förnyade krafter och tog placeringar hela vägen in till mål. Det var en otroligt skön känsla att ha energi kvar och kunna spurta sista 100 metrarna. Missade min måltid med ynka 35 sek men jag är ändå nöjd med min debut och topp 1000-placering. Att sedan ta sig tillbaka till tälten tog nästan lika lång tid som hela varvet kändes det som...


 
Full fart mot mål 


Enligt Per är jag nu en riktig löpare eftersom jag sprungit en halvmara och fått en blå tå...


  
Besvikelsen över missad måltid glömdes snabbt!


Per:
Jag hade varit lite vissen torsdagen och fredag fm men som tur var mådde jag som en prins lördag morgon så det var bara att köra.


Planen var att komma under 1:24 och kanske lite bättre om det gick bra så jag startade i 3:50 tempo och det kändes behärskat. Höll igen i Säldammsbacken för att inte dra på mig syra men fick bra fart utför igen och genom Majorna gick det väldigt lätt. Det rullade på bra på Hisingsidan också, försökte få i mig lite vätska vid stationerna utan att tappa för mycket fart men det är inte helt lätt. Antingen skvalpar det mesta ur och man får en liten klunk eller så försöker jag ta några rejäla klunkar men då sätter jag oftast i halsen och tvingas springa hostandes en bit. Hur lär man sig springa och dricka samtidigt och vilken teknik är det som gäller?


Nåväl, efter 10-11 km blev det lite tyngre och farten gick ned något och jag tog det försiktigt upp för Götaälvbron men nedför får jag upp en bra fart och lyckas t.o.m. plocka några placeringar men halvvägs upp för Avenyn blir jag trött och farten sjunker igen. Min svacka håller i sig tills vi svänger upp från Vasagatan, då får jag lite fart igen och plötsligt känns allting väldigt bra. Jag njuter av loppet och börjar vinka/applådera åt publiken och responsen blir enorm! Och det är det som jag gillar bäst med det här loppet, storleken och det fantastiska publikstödet. Och vädret förstås...


  
Och kaffet var gott!


Jag går i mål på 1:23:37, en förbättring med drygt tre minuter sedan förra året, och plats 184. Jag är helt nöjd med min insats men ännu roligare är att det gick så bra för Helena. Detta bådar gott inför vårt riktiga mål, Parloppet...


   Medaljens fram och baksida

 
 
Ingen bild

Bodil o Gösta

23 maj 2010 17:18

Grattis till fantastiska lopp. Tur Helena att du tog dig tid att dricka. Det var många som kollapsade och fick föras till Sahlgrenska. Det berodde nog på fel i vätskebalansen. Ta det nu lugnt med träningen ett par dagar, men se fram mot parloppet.

 
Micke W

Micke W

24 maj 2010 21:27

BRAVO båda två! :-)
Helena, att göra strax över 1.50 på första halvmaran är utmärkt godkänt. Tycker du gott kan få putsa bort de sista sekunderna med hänvisning till den oväntade trängseln och köpa en Garmin för dina pengar.
Per, att snitta 4.00-tempo på halvmaran kräver både styrka och ... (sista i FJS devisen!). Att alla andra FJS:are och f.a de yngre är bakom dig i mål förstår jag känns gött. Grattis! :-)

http://svtplay.se/v/1370534/oppet_arkiv/televinken

 
Ingen bild

Frida

24 maj 2010 22:56

Grattis båda två! Helena, jag tycker absolut att du kan räkna din tid som att du klarade din målsättning, eftersom det var extratuffa förutsättningar på Varvet i år. Du var superstark på maralångpasset så visst trodde jag på 1.50 redan då, säkert en ännu bättre tid med mer löparoptimalt väder och mindre trängsel! Kör hårt och smart båda två, kanske ses på nån tävling framöver! /marathonbananlöpar-Frida

 
Ingen bild

Helena

26 maj 2010 09:45

Tackar!! Ja, vad ska man säga? Ju mer jag tänker på vilka förutsättningarna var, med löpare som föll som käglor utmed banan, desto mer nöjd är jag med min insats. Extra roligt att få beröm också!! Men det känns ändå lite fusk att köpa klockan även om 35 sek måste räknas inom felmarginalen som en kollega som också sprang Varvet uttryckte det. Behöver dessutom ha en morot för att göra bra ifrån mig i Parloppet om tre veckor... :-)

 
Ingen bild

Per J.

26 maj 2010 22:03

Bodil o Gösta:
Tack! Ja, dricka är viktigt. Jag kompenserade det jag förlorat på dagen senare på kvällen :-)

Micke W:
Ja ett visst mått av uthållighet krävs, det är helt klart. Nästa år räknar jag med att se lite vilja och mod ifrån din sida och se dig på startlinjen!

Frida:
Tack! Jag tror vår genomkörare längs marabanan lade en bra grund som vi har igen nu.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Backebo Runners - 14 oktober 2013 20:51

Helena: Redan efter Kalmarmilen i somras har både Per och jag velat försöka oss på att sätta nytt PB på milen, känns som den distansen fått stå tillbaka efter allt fokus på marathonlopp – både inställda och genomförda sådana. Och då låg ju Hä...

Av Backebo Runners - 7 oktober 2013 21:24

Helena: Med fyra veckor kvar till NYCM är det dags att klämma in längsta långpasset innan nedtrappningen börjar. Minst 30 km måste det bli för både fysik och psyke. Men ingen draghjälp får jag den här gången heller eftersom Per är på väg hem från B...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 20:33


Helena: Igår supporter på Lidingöloppet, idag "on my own" på långpasset. Var inte alls taggad för att ge mig ut (det har ju blivit så jädrans kallt!) så jag drog verkligen på det in i det längsta. Ett tag kunde jag skylla på att jag ville se nytt v...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 16:22

Per: I går sprang jag Lidingöloppet och det var sjätte gången i ordning. Den första gången var 1989 och det var ju ett tag sedan. Min bästa tid var från förra året då jag sprang på 2:07:58 och då var jag 10-15 sekunder sämre än Matte sprang året in...

Av Backebo Runners - 18 september 2013 18:15

Helena: Ena dagen sol och sommarvärme, andra regn och höstrusk. I lördags ställde jag mig med kusin Jerker och hans Henrietta på startlinjen till Stockholm Halvmarathon. Det var trångt i startområdet så det blev inte särskilt mycket till uppvärmnin...

Skapa flashcards