Alla inlägg under juni 2010

Av Backebo Runners - 30 juni 2010 21:38

Helena:

Första halvårets sista träningspass blev ett lugnt återhämtningspass (hur länge till kan jag kalla mina löppass för det??) på 7 km. Början var tung, men mot slutet ville jag öka på farten lite men det fick jag inget gehör för av Per. Har nog aldrig tidigare varit med om att det är han som hållit igen så han måste vara bra sliten.


Summerat sprang jag mycket mer i mars än påföljande månader och allra minst i juni. Konstigt egentligen för det är ju nu som förhållandena är som bäst. Helt klart måste jag utöka mina rundor med längre distanser. Och det kommer det att bli i juli! Nästa helg hänger jag på Per andra varvet av Stockholm Marathon banan och veckan därpå ska jag vara med och "provlöpa" OS-banan ut till Sollentuna. Gissa vad jag har i kikar'n...    

Av Backebo Runners - 29 juni 2010 20:55

Per:
Kom hem i lördags från Korsika och söndag morgon drog jag iväg på ett fint långpass på 32 km. Hade planerat det till lite längre men fick lite känningar både här och där på slutet så jag kortade ned det lite. Igår så sprang jag och Helena ett lite lugnare pass längs Mälaren och det var fantastiskt skönt, vilken värme även sent på kvällen. Det blev ett återhämtningspass helt enkelt. Idag sprang jag från jobbet i Kista och hem. Provade en sträckning som jag inte sprungit eller cyklat på väldigt länge, nämligen rakt genom stan. Kul med lite omväxling och mycket att titta på men trafiken är inget vidare kul. Jag startade lite hungrig så jag var beredd på vad som skulle komma och mycket riktigt, efter ca 10 km stod min mätare på rött. Som tur var hade jag en bar i ryggsäcken som jag kunde mofsa i mig och då fick jag energi i ytterligare ~5km och sedan hade jag en gel som jag tröck i mig och den tog mig resten av vägen hem. 21 km blev det och benen var rejält stela på slutet. Jag är nog lite sliten nu efter 7 backiga pass på semestern och 63 km på tre dagar efter hemkomst. Måste dra ned lite så jag piggnar till inför trosloppet på fredag, är lite för klen helt enkelt!

Av Backebo Runners - 27 juni 2010 08:17

Helena:

En veckas blogguppehåll har definitivt inte inneburit en veckas träningsuppehåll, nejdå, vi lämnade bara Stockholm för en vecka på Korsika utan kontakt med omvärlden.


Backebo Runners goes Corsica


Löparskorna var naturligtvis nedpackade, men för min del handlade det mer om att hålla träningsmoralen uppe (det blev i alla fall 3 pass och 25 km) än att prestera något. Det var aldrig tal om lugna löprundor utan snarare tuffa pass på steniga vandringsleder i kraftigt motlut. Och gick det inte uppför så bar det nerför med samma lutning.


  

Maximalt fokuserad 


Benen kändes som bly och hjärtat flyttade till öron/halsregionen där det slog med panikartad frekvens. Jag flåsade så det måste ha hörts över hela nejden för när andningen äntligen normaliserades kom följdfrågan "är du med?" från Per...


  

Helt omedveten om fotografen...


Belöningen på toppen av löprundorna kom i form av vidunderlig utsikt över det bergiga landskapet och det blå Medelhavet. Med springskorna på får man se omgivningarna på ett litet annorlunda sätt än om man bara håller sig till stranden och staden.


  

Var är vi? Vart ska vi?

 

 

Per:

"Glöm allt du hittills lärt dig om trailrunning, detta ÄR trailrunning" sa jag till Helena när jag fick med henne på ett bergspass upp på sluttningarna ovanför Ile Rousse. Det var ett eldorado om man gillar terränglöpning och fantastiskt vackert där man sprang mellan olivträden. Det enda ljudet som hördes var rasslet från små öldlor som man skrämde upp, enstaka getter samt det ljuva brummandet från Hercules, antagligen fullproppad med fallskärmsjägarlegionärer (de har sin bas på Korsika, i grannbyn Calvi).


  
Uppåt!


Det var speciellt en led som jag sprang flera gånger med lite olika varianter. Den slingrade sig fram från byn vid havet upp mot ett antal bergsbyar, där tiden såg ut att ha stått stilla. Leden var bitvis väldigt bra för att sedan bli lite snårigare och sedan bättre igen. Och uppåt mest hela tiden. Det var som att springa i Abborrbacken, fast den tog aldrig slut.


 
Blicken i backen    


Det blev 7 pass totalt. Inga riktigt långa pass räknat i km men det kändes ordentligt i benen ändå. Bra träning inför LL!


    
På väg ned

Av Backebo Runners - 15 juni 2010 20:53



















En topp10 placering krävde tiden 40:17 - så nära, så nära...



Förra året kom vi på plats 22 och var 2:16 ifrån en topp10 placering så vi har i alla fall förbättrat oss avsevärt även om det inte räckte ända fram. Den här gången. Vi kommer tillbaka nästa år!







16.2002: Backebo Runners40:46(40:46)
 Per Jonasson18:18(18:18)
 Helena Alexanderson22:28(22:28)

Av Backebo Runners - 14 juni 2010 10:11

Helena:

Det närmar sig... Målet vi tränat för i ett års tid. Det är inte utan att man börjar bli lite nervös. Fler än 600 par har anmält sig till mixklassen så det är en ganska kaxig målsättning vi har gått ut med... Det blir tufft att komma topp 10 men vi har laddat för det här och kommer att springa allt vad vi orkar!


Fast så kändes det inte igår kväll när jag gav mig ut på en sen sista runda innan Parloppet. Regnet hade tilltagit och benen kändes något stela efter tre timmars bilåkning under dagen. Men efter ett par kilometer lossnade det och jag kunde lägga in några fartökningar. Sparade mig i de värsta uppförsbackarna för att inte dra på mig syra så snittfarten blev högre än vad den brukar hamna på, men i morgon kväll ger jag järnet!

Av Backebo Runners - 12 juni 2010 18:33

Per:

Jag tog två vilodagar efter maran sen körde jag igång lite försiktigt med en 14 km runda i tisdags. Lite stelt i benen förstås, men inte så farligt. Är nog mindre påverkad än förra året. Tror jag.


Efter tisdagens pass blev jag lite snorig och fick vila två dagar igen men i fredags var det dags för teamträning med Backebo Runners igen. Jag och Helena sprang 10 km längs Mälaren och det gick väldigt bra. Passet kändes snabbt och lätt. Vi lade in fem fartökningar och fort gick det. Bådar gott!


Idag blev det ca 14 km västerut längs Mälaren. Det är lite mera kuperat åt det hållet och ungefär där jag svänger tillbaka är det en riktigt brant backe som man i princip måste gå nedför. Tog det ganska lugnt, landade på 4:48 i snitt.


Passen har gått bra och vi ser med tillförsikt fram emot tisdag, då parloppet går av stapeln!

Av Backebo Runners - 6 juni 2010 21:18

Helena:

Är helt matt efter gårdagens mara. Med Pers kilometertider gäller det att ligga på för att inte missa honom vid någon av de överenskomna "träffpunkterna" längs med banan.


  


Första stoppet var bestämd till Gamla Stan efter 5 km. Kom i god tid så jag hann se tätklungan (och yes, jag syns i en kort sekvens på TV...) innan Per passerade.


  

Snart sveper TV-kameran förbi


Raska steg mot T-banan och tåget mot Odenplan. Precis när jag kom upp från underjorden hörde jag publiken applådera vilt när de första löparna kommer längs med Odengatan. Jag gick ner mot 15 km markeringen och hann se och heja på de bästa tjejerna innan min egentliga anledning till supportering kommer kutande.


  

Första varvet på Odengatan


Nu har jag lite tid på mig innan tredje stoppet vid Strandvägen så jag hinner köpa en fika vid Östermalmstorg. Missar herrarna men hinner se Isabella, Gabriella och Therese innan Per kommer och norpar gelen jag håller fram.


  

Hovmästar'n får jag beställa?


Tillbaka till Östermalmstorg för vidare transport till T-Centralen. På Vasagata får jag vänta en stund (och hinner få onda aningar...) innan långdistanslöparen med den krånglande magen kommer i något lugnare tempo än beräknat. Den här gången bara skakar han på huvudet åt den framsträckta gelen.



  

Andra varvet på Vasagatan


Nu gäller det att ligga på för att hinna med det femte och sista stoppet innan målgång. Har SL (eller är det turen?) på min sida för tåget till Tekniska Högskolan kommer inom någon minut så jag hinner lugnt ner till Karlavägen innan en ganska trött Per passerar. Går sedan upp till Stadion och möter upp vid fållan mot Östermalms IP. Får äran att ta hand om medaljen medan Per slussas vidare för att avprogrammeras och hämta tröjan. Bra jobbat PJ!


  

På väg mot klipp av chip

  

Skapa flashcards