Alla inlägg under juli 2010

Av Backebo Runners - 31 juli 2010 16:40

Per:
Jag har tillbringat veckan på en lerig campingplats på O-ringen i Örebro och i skogarna därikring och det hela kan sammanfattas med tre ord; Kul, bra träning och blött! Vi var 5 personer som åkte dit: Jag, Matilda samt tre av hennes klubbkompisar och vi bodde i två tält på campingen och jag sov i bilen, så länge den funkade. Jag hade knappast orienterat någon sedan O ringen förra året så jag var inte så lite ringrostig. Jag är inte ens duktig på det här när jag är varm i kläderna så ni kan tänka er själva hur vass jag var i början. Här följer en resumé över etapperna:


E1, Söndag:
När vi åker ut till TC och börjar leta efter klubbtältet välkomnas vi av ett spöregn. Vi blir dyngsura direkt, men det är inte så kallt som tur är. Min orientering är väldigt trevande och försiktig. Försöker ta det lugnt för att komma in i det hela, men fegar väldigt men trots det gör jag flera grova bommar. Hamnar på plats 17 av 33 och tappar väldigt mycket tid mot täten. Vid ett tillfälle skall jag korsa en bäck och kommer med full kreta genom skogen och precis innan jag tar sats för att hoppa ser jag att det är ett jordgetingbo precis i vägen. Jag hinner inte väja och springer rakt över det och får tre stick som tack. Tur att man inte är allergisk!


E2, Måndag:

Lite regn, men inte så farligt idag.
På denna etapp har jag masstart och det gör att det blir ett gäng som springer ihop en bit. Jag hänger på några kontroller i den stora klungan, men efter ett tag splittras vi upp i lite mindre grupper och jag samt två personer till bildar en trio som hjälps åt lite grann. Det ska erkännas att jag inte drar det tyngsta lasset, men jag börjar så smått komma in i kartläsandet. Jag hamnar till slut på plats 16, men bara 4:39 efter segraren. 


E3, Tisdag:
Etapp 3 är riktigt tung vill jag lova. Jag springer helt själv och orienteringen börjar gå bättre, men jag gör osmarta vägval och springer igenom en massa grönområden och höjder med stora branter när det finns betydligt bättre alternativ (som jag upptäcker efteråt). Men det spelar ingen roll för det här är väldigt kul och fantastikt bra träning. Jag är ute 1:56 lite drygt och jag ligger på rätt bra och har krafter hela vägen. Det blir mycket träning för pengarna! Jag hamnar på plats 16 och en dryg halvtimme efter segraren. Ett getingstick i ryggen (en feggeting).


Onsdag är vilodag och jag tar en tur med bilen och då passar kopplingen på att rasa, bra timing! Får bogseras av Mats (tack!) tillbaka till Örebro där vi ställer bilen på Volvo. De har stängt men jag droppar nyckeln i deras inkast som de har.


E4, torsdag:
Jag börjar med att låna en bil och åker ut till Volvo för att försöka få dem att reparera min bil. De har förstås fullt och hinner inte få den klar till fredag, men tjejen i kassan börjar ringa runt till andra verkstäder och på andra försöket hittar hon en verkstad lite längre bort på gatan som kan hjälpa mig. De ser också till att bogsera bort min bil dit så jag kan åka tillbaka och hinna med min start klockan 10.00 Väldigt snällt av Rejmes i Örebro, stort tack!


Ny masstart. Vi blir en klunga som går loss. Jag funderar på om jag ska hänga med eller köra själv men på en långsträcka så löser det sig av sig självt när klungan splittras och jag börjar orientera själv. Jag får sällskap av en norrman och vi beslutar att slå våra kloka (!) huvuden ihop. Det går rätt bra, lite enklare och mera stigar på denna etapp. Jag börjar få lite ordning på kartan och det är väldigt kul att springa. Jag hamnar på 11:e plats men bara 8:39 efter segraren. Klart nöjd. Ett getingstick idag, i vaden denna gång. Reagerar knappt längre.


På eftermiddagen och kvällen regnar det kopiöst mycket och allt börjar anta en lerfärgad ton på campingen.


E5, fredag:

Jaktstart idag. Tyvärr ligger jag 75 minuter efter täten och missar jaktstarten men en kvart, men eftersom jag ligger på 14:e plats så får jag en ny nummerlapp och det är ju kul. Jag var inte riktigt beredd på det så jag sätter den nya lappen över den gamla och springer med två nummerlappar.

Det är många kontroller idag (21 stycken), men det är ganska lättorienterat jämför med de första dagarna och det flyter på bra. Några småbommar på ett par ställen där det gick lite för fort men jag är nöjd. Segertiden blir runt en timme och jag kommer på 12:e plats och "bara" 13 minuter efter segraren. 


Totalt kommer jag på plats 15 och 88 minuter efter segraren i klassen Challenge 10 km män. Vi var 33 stycken från början så jag hamnar i mitten ungefär. Inget toppresultat men jag är nöjd ändå. Jag har haft kul och på slutet gick orienteringen bättre och bättre. Och att springa i obanad terräng och stigar är väldigt skonsamt för kroppen har jag märkt. Jag har sprungit över 7h på de här fem etapperna med bra fart och har inga problem med leder eller muskelfästen. Hade jag gjort samma sak på asfalt hade jag linkat som Zeb Macahan nu.


Mattias och Erik gör en kanoninsats i lång elit multisportklassen. Tyvärr missar de en stämpling sista dagen och blir diskade, men låg väl femma innan dess tror jag. Mycket starkt och på sprinten cyklar och springer de upp sig efter ha blivit påpaddlade och näst sist i växlingen till en hedrande fjärdeplats, mycket starkt!


  
Mattias i sprinten. Notera att solen skiner!



Erik och Mattias efter målgång i sprinten.   



  
Här sov jag så länge bilen funkade


  

Vårt läger


  

Efter regnet

Av Backebo Runners - 23 juli 2010 16:50

Per:
Efter vårt långpass i värmen för knappt två veckor sedan fick jag lite ont i ljumsken och tvingades vila några dagar. Var till en naprapat ganska direkt och han trodde det rörde sig om en överbelastning i kombination med att jag har väldigt korta sätesmuskler, som gör mig något stel (jfr en glasspinne ungefär så har ni bilden) och belaster ljumsken för mycket. Så träningen har blivit lite lugnare efter det men nu känns det (nästan helt) bra igen. Men formen har fått sig en törn, tycker det går lite småtungt nu. Kanske är det värmen, försöker jag intala mig själv. Jag hatar verkligen att vara skadad.


Veckan som gått har hittills bestått av:

Måndag: 9 km i lugnt tempo tillsammans med Helena

Tisdag: 6 km fartlek

Onsdag: 9 km i skaplig fart med några fartökningar inlagda

Torsdag: Vila

Fredag: 9 km lugnt morgonpass


Jag har dragit ned på mängden dels för att skona ljumsken och dels för att vara fräsch när O-ringen startar i övermorgon, vilket ska bli kul! Det blir tredje gången jag är med. Första gången var i Göteborg 1990, andra gången i Eksjö i fjol och nu blir det Örebro (det går aldrig, ni vet). Jag ska springa en klass som heter 10 km Challenge. Det är nog samma som hette Vasaklassen förut. Det är enkel orientering och kontrollerna sitter nära tydliga ledstänger, orientering för 12-åringar som Matilda säger. Passar mig utmärkt!

Av Backebo Runners - 14 juli 2010 22:27

Helena:

Ikväll provlöpte jag och kollega Anna tillsammans med 250 andra löpare första halvan av OS-banan från 1912, från Stockholms Stadion till Sollentuna kyrka. Provturen gick i behagliga 6:15 tempo med flera pauser inlagda för vätskepåfyllnad. Skönt att pusta ut i värmen men benen hann konstigt nog stelna till ganska rejält på den korta tiden. Efter ca 20,5 km och en avslutande tempoökning var vi så framme vid vändpunkten. Tanken på att vända tillbaka in mot Stadion kändes faktiskt inte helt främmande men det var samtidigt skönt att få kliva av och istället ta pendeln in till stan. 


Nu har man två år på sig att träna och förbereda sig mentalt inför jubileumsmaran 14 juli 2012. Kvällens arrangemang fick i alla fall ytterligare två intressenter...



Av Backebo Runners - 10 juli 2010 16:35

Per:
Idag körde vi långpass i värmen, Stockholm Marathonbanan skulle avverkas. Kom fram till starten vid halv åtta i morse och konstaterade att Stadion var låst så jag fick gömma påsen med överdrag i ett buskage utanför. Startade sedan i lugn takt och det var rätt stilla i staden. Siktade på runt 5 tempo och det var väl där jag låg ungefär. Hela första varvet flöt på bra, det fläktade lite och kändes inte allt för varmt.


När jag sprungit ca 17,5 km träffar jag på Helena som har med sig vatten och en banan, som jag girigt trycker i mig. Efter påfyllnad av vätskebältet fortsätter vi tillsammans på andra varvet och det är skönt med sällskap, tiden rinner på lite fortare då. Någonstans ute på Gärdet börjar det kännas att det är varmt idag, svetten rinner ordentligt vill jag lova och benen börjar redan kännas lite stela och från Cirkus och in mot stan får jag slita ganska ordentligt. Som tur är så har vi bestämt att ta ett fikastopp vid Dramaten och där blir det snickers, bulle och kaffe. Och mera vatten. När vi kör igång igen är det stelt men allt intag ger energi så det flyter på igen tills Norrmälarstrand, då börjar det gå tyngre igen och det blir rätt slitigt. En bit efter centralen tvingas vi stanna för att köpa mera vatten igen, det känns som man kan dricka hur mycket som helst, det bara försvinner. Nåja, vi joggar på och vi är rejält trötta de sista fyra kilometrarna och det känns väldigt bra att springa in på Stadion och göra det obligatoriska ärevarvet innan vi kan pusta ut. 43 km på 3:55 (netto) blir det till slut.


Nu var det i och för sig väldigt varmt (termometern visar drygt 30 när vi kommer hem), men det var jobbigare än förväntat och jag funderar lite på hur länge lite tyngre pass sitter kvar i kroppen? Jag sprang ju 25 km i måndags och var bra slut efter det men det känns som kroppen återhämtar sig på någon dag eller två, men det kanske den inte gör? Jag vet att Szalkai i sina marathonprogram skriver om sista överlånga passet skall vara senast tre veckor innan maran, vilket jag har tyckt låter länge men det kanske ligger något i vad han skriver. Är det någon som har koll på det här?


Helena:

Vilket stolleprov att ge sig ut och springa långpass i Stockholm City på årets (?) varmaste dag! För min del blev det 25 km och bitvis var det riktigt, riktigt jobbigt. Distansen var OK men värmen tog ut sin rätt ganska tidigt på rundan. Men i mål kom vi och det var riktigt skönt att få hälla ut sig på en bänk på Stadion, blicka upp i himlen och pusta ut. Och så är det förstås kul att vi kan springa sådana här pass tillsammans!

Av Backebo Runners - 6 juli 2010 21:18

Per:
Eftersom jag ska köra en mara i september så försöker jag ta mig i kragen och springa ett långpass en gång per vecka och helgens blev, pga Trosa, inte av förrän igår. 25 svettiga kilometrar från Kista till Backebo sprangs. Hade glömt att fylla på med gel/bar i ryggsäcken så två bananer var all färdkost jag hade och det räckte nästan. Var bra trött på slutet, men Helena mötte upp nere vid Mälaren med en bar och resorb, sedan kastade vi oss i spat. Underbart skönt!


Idag sprang vi 10 km tillsammans i lugn fart i duggregn. Skönt. Vi lade in några fartökningar för att få lite pulshöjning och det flöt på bra.


Som vi tidigare hintat om så kör vi på lördag alla långpass moder, dvs vi springer Stockholm Marathons bana i lugn fart med ett fikastopp vid Dramaten på andra varvet. Jag kommer med bussen 07.25 och startar alltså ca 07.30 (obs! ny tid för att undvika värsta hettan) vid Stadion och Helena ansluter vid Fältöversten på andra varvet. Det bör bli vid ~09.00. Hoppas vi kan bli några stycken, vilket har indikerats tidigare. Varmt (!) välkomna och lämna gärna en kommentar så jag vet.

Av Backebo Runners - 2 juli 2010 23:29

Per:

I kväll sprang vi Trosa Stadslopp för första gången och det var en trevlig tillställning. En bana som gick runt i staden och massor av folk som kantade sträckan. Enligt hemsidan brukar Trosa gå "man ur huse" för att titta på loppet och det stämmer nog, jag träffade t ex Patric (en fd kollega) under uppvärmingen.


Jag ställde mig ganska långt fram för att inte fastna i den trånga första delen av banan och hann växla några ord med Magnus innan start. Vi var överrens om att man bör ta det lite lugnt första km för att inte syra ned sig allt för mycket i början och när starten går så lyckas jag nog med det också. Först km går snabbt, men behärskat på 3:33 och jag känner ganska snabbt att kroppen är med idag. Jag plockar några placeringar första 4-5 km, sedan blir det tyngre men jag hittar någon rygg att hänga på. Vid ca 7-8 km är det några småbackar som är riktigt tunga och jag blir omsprungen av någon men glädjande nog kommer krafterna åter och jag kan spurta förbi på upploppet. Tiden blir 32:27 och placeringen 41/705 totalt, men min åldersklass (40-44) vann jag!


Jag är mycket nöjd med det här loppet. Även om jag var tokslut vissa partier så kunde jag ligga bakom någon rygg och "vila" en bit och sedan öka igen. Just det här att kunna återfå krafterna under ett hårt lopp har jag längtat efter. Jag har inte känt så här sedan Midnattsloppet förra året, kanske är formen på gång nu!


  
Hej vad det går... 


Helena:

En som inte har en toppform på gång är jag (känns det som i alla fall) men trots det snittade jag 4:33 och kom in på 40:37. Det räckte till plats 37 av totalt 275. Men då hade jag också kämpat mig runt banan. Gissar att det är min lilla träningsmängd (läs lathet) sedan GV som straffar sig nu. Fast om man ska börja laborera med siffrorna så var det inte så pjåkigt ändå. Med 1,1 km kvar till milen och högt räknat ytterligare 5-6 min hade jag satt nytt pers. Kanske håller jag helt enkelt på att jobba mig upp mot en formtopp?



Leader of the pack :-)


Annars var det ett väldigt trevligt lopp med skön stämning längs med en fin bana. Kom ifatt legenden Evy Palm efter halva sträckan och vilka ovationer hon fick! Passade på att "snylta" och njuta av dem innan jag sprang om och det blev betydligt glesare mellan hejaropen... Summa summarum är det här definitivt ett lopp som som jag gärna gör om!


  
Medalj i tjusig Nobelförpackning!

Av Backebo Runners - 2 juli 2010 14:24

Helena:

Äntligen har resultatet från årets Koncernmästerskap i halvmarathon blivit klart!


Måste erkänna att jag varit ganska spänd på hur jag skulle hamna men min insats i GöteborgsVarvet räckte till en tredje placering (av elva fullföljande) i D40-klassen. Klart godkänd debut på den distansen alltså!


  


Nu väntar jag bara på att få medaljen hemskickad så att jag kan utöka min samling!

Skapa flashcards