Direktlänk till inlägg 16 oktober 2010

Bålsta halvmarathon

Av Backebo Runners - 16 oktober 2010 16:38

Per:
I dag var det dags för Bålsta halvmarathon. Har aldrig sprungit den förut, men den ska vara snabb och i år gäller den även som veteran SM så startfältet var ganska stort och jag hade vissa förhoppningar om att få till en bra tid. Man springer tre varv på en bana som går runt Bålsta. Uppvärmningen kändes inget vidare men jag har lärt mig att hur det känns före har väldigt låg korrelation till hur det sedan går på loppet. Min plan var att gå ut runt 3:45 och sedan köra på känsla.


Första km går på 3:28, sedan lugnar det ned sig och tempot blir runt 3:45 och det känns behagligt. Hela första varvet rullar på bra och jag har ryggar att gå på hela tiden. En bit in på andra varvet när man vänder västerut ligger vinden på ganska kraftigt men vi var 3-4 stycken som körde tillsammans och det gick väldigt lätt och fint. Vi passerar milen på 37:20 (vilket för övrigt hade varit pers på milen innan Hässelbyloppet för en vecka sedan) och här känner jag att det är min tur att dra lite i motvinden och går upp i täten. Jag  gör misstaget att gå på lite för hårt i motvinden så från en väldigt behaglig känsla blir jag ordentligt trött och stum i benen. Och det här händer på kanske 500 meter. Jag tvingas sänka farten och blir då omsprungen av två löpare, som jag sedan inte kommer ikapp. Vid ca 14 km trycker jag i mig en gel och lite sportdryck och sakta börjar krafterna komma åter. Hela sista varvet springer jag ensam och får kämpa ordentligt i motvinden men tappar inte så mycket fart. När det är ca tre km kvar vänder man mot mål och får vinden i ryggen, riktigt skönt. Jag lyckas t o m plocka en placering på slutet. Jag går i mål på 1:19:32 vilket är nytt pers med drygt fyra minuter och hamnar på 16:e plats totalt och förvånansvärt nog tar jag guld i H40 klassen!


  
Ibland är allt som glimmar guld...

 

Efter loppet träffar jag L-O och Julle, ett par sköna killar som åkt ändå från Värmland för att springa. Och Medeldist, som tar bronset i H40, bra jobbat!

 
 
Ingen bild

Helena

16 oktober 2010 17:59

Trist att jag inte kunde vara med och supporta dig den här gången, men det gick ju bra ändå. :)
Grattis till guldet - you're simply the best!

 
Ingen bild

Per J.

16 oktober 2010 21:59

Tack sötnos, jag kände stödet telepatiskt!

 
Thomas Juhlén

Thomas Juhlén

17 oktober 2010 08:14

Kul att träffas igår! Du gjorde ett riktigt starkt lopp och ska vara riktigt nöjd! Grattis till guldet också

http://julle1982.wordpress.com

 
Ingen bild

MattiasD

17 oktober 2010 16:42

Grattis! Helt sjukt bra ju! Jag blir li

 
Ingen bild

MattiasD

17 oktober 2010 16:43

te orolig med tanke på att jag går skadad och du bara matar på med PP;)

 
Ingen bild

Per J.

17 oktober 2010 18:22

Julle:
Tack, jag är nöjd med loppet. Det var kul och att det var VSM gav det en extra krydda!
Ja visst var det kul att ses. Hör av dig när du är i Stockholm så kör vi ett pass tillsammans.

MattiasD:
Tack! Om jag var i dina kläder skulle jag också vara orolig. Jag avser att skruva upp träningen ytterligare ett snäpp nu under vintern. GV kommer att gå tokfort ;-D

 
Ingen bild

Matte

17 oktober 2010 23:18

Okej, gör du rätt i! Själv avser jag att träna "smartare" än tidigare så att man slipper skador.

 
Ingen bild

Micke W

20 oktober 2010 15:56

Ett STORT GRATTIS till guldet Per! Nu är du inskriven i de riktigta rullorna.

 
Ingen bild

Per J.

21 oktober 2010 09:26

Micke W:
Tack. Kan fortfarande känna viss förvåning över det hela. Tiden var ju, i de här sammanhangen, ganska medioker men ibland ska man ha lite tur också.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Backebo Runners - 14 oktober 2013 20:51

Helena: Redan efter Kalmarmilen i somras har både Per och jag velat försöka oss på att sätta nytt PB på milen, känns som den distansen fått stå tillbaka efter allt fokus på marathonlopp – både inställda och genomförda sådana. Och då låg ju Hä...

Av Backebo Runners - 7 oktober 2013 21:24

Helena: Med fyra veckor kvar till NYCM är det dags att klämma in längsta långpasset innan nedtrappningen börjar. Minst 30 km måste det bli för både fysik och psyke. Men ingen draghjälp får jag den här gången heller eftersom Per är på väg hem från B...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 20:33


Helena: Igår supporter på Lidingöloppet, idag "on my own" på långpasset. Var inte alls taggad för att ge mig ut (det har ju blivit så jädrans kallt!) så jag drog verkligen på det in i det längsta. Ett tag kunde jag skylla på att jag ville se nytt v...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 16:22

Per: I går sprang jag Lidingöloppet och det var sjätte gången i ordning. Den första gången var 1989 och det var ju ett tag sedan. Min bästa tid var från förra året då jag sprang på 2:07:58 och då var jag 10-15 sekunder sämre än Matte sprang året in...

Av Backebo Runners - 18 september 2013 18:15

Helena: Ena dagen sol och sommarvärme, andra regn och höstrusk. I lördags ställde jag mig med kusin Jerker och hans Henrietta på startlinjen till Stockholm Halvmarathon. Det var trångt i startområdet så det blev inte särskilt mycket till uppvärmnin...

Ovido - Quiz & Flashcards