Alla inlägg under oktober 2010

Av Backebo Runners - 3 oktober 2010 21:22

Per:
Det var ju ett tag sedan Backebo Runners hade teamträning (ja, med kläderna på alltså), men idag var det dags igen. Helena ville springa lite längre och jag var lite trött sedan gårdagens intervaller så vi enade oss om 12 km i lugn fart. Vi låg och malde på i drygt 5 tempo men lade in några fartökningar de sista kilometrarna. Ett tag låg vi i 4 tempo så jag tror att Helena kan närma sig 45 minuter på Hässelby om hon får till det.


Själv är jag mera osäker på min form, d v s den var bra fram till maran men återhämtningen har tagit längre tid än beräknat. Jag kan tro att det beror på att jag hade slarvat lite med långpassen innan samt att jag faktiskt fick ut ganska mycket ur kroppen där i Moskva för en gång skull. Nåja, jag var till kiropraktorn i fredags och han knådade på ordentligt. Det gjorde så ont att jag funderade på att kasta mig av britsen för att han skulle sluta. Men det var nog effektivt för redan på kvällen var det bättre. Och i lördags vågade jag mig på att köra några intervaller runt Sätra äng, ca 970 meter är det och något lite kuperat. 4 stycken blev det på 3:26 i snitt, helt ok. Ett fartpass till innan Hässelby behöver jag om jag ska ha en chans att förbättra mitt personliga rekord på 10 km, som har stått sig lite för länge nu. Det är på 37:22 och sattes på Midnattsloppet förra året. Hög tid för putsning med andra ord!


Helena:

De senaste veckorna har vi som sagt tränat på egen hand (löpning, alltså) så det var kul att få springa med sin oäkta hälft och träningspartner igen. 7 km i fredags och så kvällens tolva. Det som är så bra med att springa tillsammans med Per är att jag har en farthållare som ser till att jag inte börjar maska och tappa tempo... Och så är det så mycket roligare med sällskap på rundan!


I onsdags körde jag ett intervallpass om 2 set på 5 x 400 m på Sätra IP, kändes riktigt bra så nu tror jag att jag har grundat väl inför Hässelbyloppet nästa söndag. Det vore kul att avsluta årets tävlingssäsong med att persa och göra riktigt bra ifrån mig!

Av Backebo Runners - 1 oktober 2010 06:46

Per:
Ja det blev ju ingen Lidingöstart för mig, var inte tillräckligt återhämtat så jag fegade ur. Så den här veckan var tanken att komma igång ordentligt och få in något fartpass som förberedelse inför Hässelby men tji fick jag. Vaknade natten till onsdag med en skum lårsmärta i höger ben (det är alltid det högra benet som spökar). Smärtan var koncentrerad till en punkt på utsidan av låret, straxt nedanför höften. Det är någon liten muskel där som valt att säga upp bekantskapet med mig, dvs det gjorde ont som bara den. Haltade mig igenom onsdag och torsdag natt var det ännu värre, var tvungen att gå upp mitt i natten för att röra mig lite. Nåja, jag har en tid hos min kiropraktor i eftermiddag, han brukar få ordning på det mesta.


Men idag, första oktober, är det mycket bättre. Till och med så bra att jag vågade mig på ett lugnt morgonpass på 7 km och det gick väldigt lätt (förutom lite stelhet på utsidan av låret). Benen var pigga och en otroligt vacker gryning gjorde inte saken sämre. En bra start på oktober helt enkelt och jag har en känsla av att oktober kommer att bli en riktigt bra månad. Det kommer att gå bättre på jobbet, träningen kommer att gå bättre och vi kommer att ha bättre sex hmm bättre och godare mat. Nu kör vi!

Skapa flashcards