Direktlänk till inlägg 19 december 2010

Kiva

Av Backebo Runners - 19 december 2010 17:22

Per:
Jag har tyvärr ingen träning att skriva om eftersom jag fortfarande är rejält förkyld. Som lök på laxen har jag åkt på nackspärr också, skulle tro att det hänger ihop på något skumt sätt. Så jag tar tillfället i akt och skriver om något viktigare istället.



Jag vill slå ett slag för en organisation som heter Kiva.

De jobbar med att minska fattigdomen i världen och metoden de använder sig av är inte att skänka pengar utan ger mikrolån utan ränta, dvs de förmedlar mindre lån från dig till entreprenörer som behöver startkapital för sin verksamhet. Det kan röra sig om ett lån för att investera i några flera djur på gården eller för att kunna hyr en större lokal för sin frisersalong (det stod ett reportage om Kiva i DNs månadsmagasin nyligen). Man väljer själv vem man ska låna ut till.


När entreprenören sedan har fått fart på sin verksamhet, betalar han/hon/de tillbaka pengarna till dig utan ränta. Det tar några månader men sedan får du tillbaka dina 25 $. Det finns en risk att du inte får tillbaka dina pengar. Verksamheten kanske kollapsar och då kanske du endast får en del eller inget. Men man lånar endast ut 25 $ per lån så förlusten är inte så stor. Och när lånet har blivit återbetalt så kan man låna ut pengarna igen till en annan entreprenör.


Jag har varit med i drygt tre år i Kiva och gjort 36 lån på totalt 900 $ och det är bara ett lån som inte har blivit helt återbetalt, tror det saknades ca 6 $. Kiva startade 2005 och har till dags dato förmedlat mer än 245 000 lån på över 180 000 000 $.




I Kiva så finns det olika communities också, en sorts lending teams. I sportkategorin har jag nyligen startat ett team som heter Backebo Runners Lending. Tanken med de här teamen är att man ska tävla mot varandra och på så sätt sporra varandra att låna ut mera.


Jag tror verkligen på det här konceptet, så nu är mitt förslag att ni anmäler er till Kiva och börjar låna ut pengar till de som verkligen behöver. Ni kan ju börja med 25 $ (betalas via paypal, kreditkort funkar) för att testa konceptet, sedan är det bara att låna ut mer om man vill. Tillsammans kan vi förbättra välden en smula.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Backebo Runners - 14 oktober 2013 20:51

Helena: Redan efter Kalmarmilen i somras har både Per och jag velat försöka oss på att sätta nytt PB på milen, känns som den distansen fått stå tillbaka efter allt fokus på marathonlopp – både inställda och genomförda sådana. Och då låg ju Hä...

Av Backebo Runners - 7 oktober 2013 21:24

Helena: Med fyra veckor kvar till NYCM är det dags att klämma in längsta långpasset innan nedtrappningen börjar. Minst 30 km måste det bli för både fysik och psyke. Men ingen draghjälp får jag den här gången heller eftersom Per är på väg hem från B...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 20:33


Helena: Igår supporter på Lidingöloppet, idag "on my own" på långpasset. Var inte alls taggad för att ge mig ut (det har ju blivit så jädrans kallt!) så jag drog verkligen på det in i det längsta. Ett tag kunde jag skylla på att jag ville se nytt v...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 16:22

Per: I går sprang jag Lidingöloppet och det var sjätte gången i ordning. Den första gången var 1989 och det var ju ett tag sedan. Min bästa tid var från förra året då jag sprang på 2:07:58 och då var jag 10-15 sekunder sämre än Matte sprang året in...

Av Backebo Runners - 18 september 2013 18:15

Helena: Ena dagen sol och sommarvärme, andra regn och höstrusk. I lördags ställde jag mig med kusin Jerker och hans Henrietta på startlinjen till Stockholm Halvmarathon. Det var trångt i startområdet så det blev inte särskilt mycket till uppvärmnin...

Skapa flashcards