Alla inlägg den 9 maj 2010

Av Backebo Runners - 9 maj 2010 18:38

Helena:

Helgen tillbringades på östgötaslätten hos kusin Jerker och hans tjej Henrietta. Lördagen bjöd på besök i ett regnigt och kallt Gamla Linköping, men framåt kvällen hade regnet dragit förbi och höll sig sedan snällt borta under söndagens lopp längs med Göta Kanal.


Alla fyra ställde upp i 10 km klassen där man själv fick stå för den exakta tidtagningen. Per såg jag ryggen på den första kilometern och Henrietta ryckte efter 2 km men Jerka hade jag bakom mig hela tiden. Senaste veckans tunga steg satt i så jag fick verkligen kämpa för att komma framåt. Sista 1,5 km genom Borensberg går uppför och det kändes kan jag lugnt påstå.


När jag väl kom in på idrottsplatsen gav jag verkligen allt men höll på att snubbla sista biten i målfållan då jag blev prejad av tjejen framför mig. Vann till sist striden med en meter till godo och kom i mål som tredje tjej samt blev totalt 22:a av 108. Som grädde på moset satte jag nytt personbästa - 47:10 - och vann dessutom pris på nummerlappen! 


              

Sista biten upp mot mål...        ... och över mållinjen!



Per:

Vi var en trio som gick loss direkt efter starten, en kille från Akele, en från IFK Linköping och jag. Första km gick på 3:33, sedan lugnade vi ned oss lite och låg runt 3:45. Linköping var den som stod för farthållningen i början men efter 2-3 km började han försöka få fram Akele (jag låg sist i trion) som vägrade gå upp och dra så jag gick fram och plogade någon km. Rätt skön känsla att ligga i täten i ett lopp, det var nog första gången för mig. Sedan byttes vi av lite i täten och farten var precis vad jag mäktade med. När det var 4-5 km kvar började Linköping sladde lite och snart blev det en lucka fram till Akele och mig. Jag började bli rejält trött men bet mig fast som en igel och lyckades hänga med tills det var ca 2 km kvar, då tvingades jag släppa några meter som långsamt växte. När man kommer in i Borensberg är det slut på det flacka och en seg 1,5 km slakmota tar vid och det känns vill jag lova. Jag kommer inte ikapp han framför mig men jag lyckas hålla tätt bakåt och blir tvåa på 37:44.







  

Medaljer till Backebo Runners



            

Och så var alla i mål!     Inbördes placering

 

 

 

  

Ovido - Quiz & Flashcards