Alla inlägg den 7 september 2010

Av Backebo Runners - 7 september 2010 21:50

Per:

Det här med formtoppning är en gåta i klass med Fermats stora sats. Det jag har snappat upp är att man ska dra ned på volymen men öka (eller bibehåll) intensiteten. Jaha, låter ju enkelt men det kan ju göras på en mängd olika sätt.


Jag har tidigare inför längre lopp dragit ned rätt mycket på volymen och det har nog gjort mig fulltankad men har inte gett någon riktigt spänst i benen. Snarare har jag känt mig tung och stel i löpningen, inte alls bra. Så nu är planen att först vila två dagar (det gjorde jag i helgen) för att reparera mig och fylla depåerna, sedan springa lite men fort varje dag utom torsdag (som är resdag). Racet är på söndag. Ska bli intressant att se hur det funkar.


Vilan i helgen var lätt (passade ju bra eftersom vi i söndags hejade fram Helena till nytt pers i tjejmilen. Bara stå vid sidan av och komma med goda råd, typ: - Öka, bara lite kvar nu!). Passet i måndags var bedrövligt, 9 km med blytunga ben. Och långsamt gick det också. Idag tisdag gick det bättre. Det blev ett sent pass efter en lång dag, men betydligt mjukare och spänstigare i benen ikväll än i måndags efter vilan. Det blev 7 km i bra fart och kontrollerad ansträngning. Fortsätt så...

Ovido - Quiz & Flashcards