Alla inlägg den 23 september 2010

Av Backebo Runners - 23 september 2010 19:30

Helena:

Det har tagit sin lilla tid att smälta alla intryck från resan till Moskva. Och ju längre tiden går, desto mer surrealistisk blir känslan av att faktiskt ha sprungit ett lopp utmed Moskvafloden med Kreml och Röda Torget som fond.


     

Backebo Runners goes Moscow

 

Ett lopp är ett lopp, men kan genomföras på olika sätt. Som glad amatör är man inte van vid gemensam start och bruttotider. Trängseln och knuffandet innan och vid start kan väl närmast liknas vid en odiciplinerad skoljogg, ingen löparetik där inte.   Men efter ett par kilometer när rundan på Kärrön mellan floden och Vodojotvodnijkanalen var avklarad tunnades leden ut. Och det var aldrig något tvivel om bansträckningen, militär var utposterad var 5-10 m och utgjorde på så sätt en stor del av publiken.


           

Redo att gripa in...


Banan, som inte alls var 10 km utan 10 695 m, var väldigt flack och lättsprungen men sista 195 m upp mot mål var såpahal efter nattens och morgonens regn. Det var helt omöjligt att spurta utan fokus fick läggas på att överhuvudtaget ta sig i mål utan att halka omkull.


  

En av Stalins maffiga sju systrar i bakgrunden



     

Bansträckningen


Och i mål kom jag på 49:11 vilket räckte till en 43:e plats (av 371), tvåa i min åldersklass och bästa utländska kvinna! Mitt namn var det första på resultatlistan som var skrivet utan kyrilliska bokstäver... Dessutom blev jag bästa svensk överhuvudtaget på den distansen! De placeringarna är jag inte så lite mallig över!


        

Mallig löpare          Nöjd löpare                    


Loppet var annorlunda på många sätt, men väldigt roligt att både delta i och stå vid sidan av och heja på.


  

I väntan på prisceremonin


Jag tycker att bildtexten till förstasidan av The Moscow Times sammanfattade mitt intryck av tävlingen mitt i prick: "The young and the old, Moscovites and foreigners, the disabled and even a runner with a sack on his back are among the participants".


     

Skapa flashcards