Alla inlägg den 26 september 2010

Av Backebo Runners - 26 september 2010 19:47

Helena:

Mycket prestige stod på spel idag. Förra årets medaljmiss skulle inte upprepas, nu var det sub 50 och inget annat som gällde. Men som Per påpekade under hela lördagen och idag på väg ut till starten, silvermedaljen skulle jag inte få gratis, den skulle jag få kämpa mig till. Och så blev det.


Jag ställde mig i ledet bakom 1A för att få en bra start, men vad händer? Blir omsprungen av alla (kändes det som i alla fall...) redan på Grönsta gärde. Trångt värre blev det därför i första svängen och backen. Lyckades i alla fall att hålla mitt tempo någorlunda, men hade fullkomligt glömt bort (läs: förträngt) hur kuperad och jobbig banan är. Vid 5 km visade klockan 24:42 och nu började benen protestera. Vid sista stenhällen i Abborrbacken var det tvärstopp och jag fick gå ett par meter för att överhuvudtaget komma framåt.


Bestämmer mig för att haka på någon löpare som ser pigg ut i löpsteget och som säkert också satsar på sub 50, det hjälper att ha en referensram där ute i spåret. När 2 km återstår känns det som en evighet till mål men när klockan vid 9 avklarade km visar 45 min prick vet jag att jag kommer att fixa mitt mål. Ivrigt påhejad av Per spurtar jag i motvinden på upploppet och kommer i mål på 49:17 - vilken härlig känsla att få silvermedaljen i hand!! Jag måste ha sett löjligt lycklig ut för båda fotograferna i målfållan stannar mig för att ta kort. Och glad är jag verkligen!


  

Stolt silvermedaljör!

 

Jag kom på 133:e plats av totalt 4 585 fullföljande. Så nu är frågan; ska jag satsa på en topp 100-placering eller 3-milen nästa år?


     

We are all the winners...



Skapa flashcards