Direktlänk till inlägg 3 april 2011

Tallinn extended

Av Backebo Runners - 3 april 2011 20:11

Helena:

Två dagars tjänsteresa till Estlands huvudstad förlängdes med en weekend som turist. Per kom över på fredagseftermiddagen med det viktigaste av allt nerpackat - löparskorna! Efter att ha traskat runt i gamla stan halva dan bytte vi om till löparkläder och sprang bort till Kadriorgs Slott. Det gick inte att hålla ett jämnt tempo eftersom vi fick vänta på grön gubbe på ganska många ställen och däremellan parera för vattenpölar. Vägen genom slottsparken ner mot havet var en blandning av snö, issörja och lergegg. Efter att ha rundat minnesmärket Russalka körde vi några fartökningar innan vi vände in mot stan igen. Ganska prick 7 km fick vi ihop.


Och nu sitter vi på flygplatsen och hoppas på att få komma hem ikväll. Maskinen som skulle ha lyft för 2 timmar sedan fick fel på ena motorn så det var bara att kliva av. Lång dags färd mot Stockholm...


Per:

En vecka kvar innan Paris och nu blir det försiktig träning sista veckan. I fredags morse stack jag ut en sväng och hade mina nya skor för första gången, ett par Nike zoom streak 3 tror jag de heter. De var jättesköna, satt som en smäck. Och riktigt lätta också, 180 gram. Nackdelen är förstås att dämpningen blir lite mindre än vad jag är van vid, men det är nog mycket en vanesak tror jag. Och mina skor jag hade tidigare, Nike zoom elite, hade gått så långt så jag tror dämpningen var helt slut så även om de var betydligt tyngre så tror jag inte det skiljer sig så mycket. Det är åtminstone vad jag försöker intala mig själv :-)


Ja, i fredags morse blev det alltså en morgonjogg på 7 km. Gick lätt och fint. Sista 1,5 km gick under 4 min/km eftersom jag fick ett akut behov att att göra nr 2. Men jag hann! Och igår sprang jag och Helena en sväng i Tallinn och det blev lite ryckigt pga all trafik. Men på väg tillbaka hittade vi en cykelbana som var ren och fin så där blev det lite Tabata protocol.


Tallinn var en trevlig stad, gamla stan mitt i centrum påminner om Visby. En ringmur runt och fullt med gamla vackra hus. I fredags käkade vi på en rysk restaurang och det var väl inga större fel men inget man fick ståpäls av. Restaurangen i lördags däremot var fantastiskt bra. Ribe heter den och har ni vägarna förbi Tallinn så kan jag starkt rekommendera den. God mat och bra service. Vi pratade lite med sommeliern och han trollade fram en flaska Ch. Poujeaux 1989, som vi kunde köpa ett glas av och det var fantastiskt gott. Mjuka tanniner men fortfarande spänstigt och bra frukt. Mycket gott.


Nu sitter vi som sagt på flygplatsen och väntar på bättre tider. Precis som för ett par veckor sedan när jag var till Genoa så är planet inställt. Har vi tur kommer vi med ett senare plan eller så blir det ett dygn till i Estland. Men som en klok person (min mamma) sa, hellre problem på marken än i luften...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Backebo Runners - 14 oktober 2013 20:51

Helena: Redan efter Kalmarmilen i somras har både Per och jag velat försöka oss på att sätta nytt PB på milen, känns som den distansen fått stå tillbaka efter allt fokus på marathonlopp – både inställda och genomförda sådana. Och då låg ju Hä...

Av Backebo Runners - 7 oktober 2013 21:24

Helena: Med fyra veckor kvar till NYCM är det dags att klämma in längsta långpasset innan nedtrappningen börjar. Minst 30 km måste det bli för både fysik och psyke. Men ingen draghjälp får jag den här gången heller eftersom Per är på väg hem från B...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 20:33


Helena: Igår supporter på Lidingöloppet, idag "on my own" på långpasset. Var inte alls taggad för att ge mig ut (det har ju blivit så jädrans kallt!) så jag drog verkligen på det in i det längsta. Ett tag kunde jag skylla på att jag ville se nytt v...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 16:22

Per: I går sprang jag Lidingöloppet och det var sjätte gången i ordning. Den första gången var 1989 och det var ju ett tag sedan. Min bästa tid var från förra året då jag sprang på 2:07:58 och då var jag 10-15 sekunder sämre än Matte sprang året in...

Av Backebo Runners - 18 september 2013 18:15

Helena: Ena dagen sol och sommarvärme, andra regn och höstrusk. I lördags ställde jag mig med kusin Jerker och hans Henrietta på startlinjen till Stockholm Halvmarathon. Det var trångt i startområdet så det blev inte särskilt mycket till uppvärmnin...

Skapa flashcards