Direktlänk till inlägg 19 april 2011

Fiaskot i Paris

Av Backebo Runners - 19 april 2011 10:23

Helena:

Paris har, precis som Stockholm, alla förutsättningar för att kunna ge bra support till en maratonlöpare. Det krävs bara lite planering och en karta samt en Metro-biljett för att klara uppgiften. 



Dan före dan...


Den snitslade banan genom Paris

Eftersom vi bodde precis vid Rue de Rivoli passade det bra att gå en bit österut till Bastiljonen för att hojta de första hejaropen vid 5 km. Därifrån är det bara en kort sträcka att gena till Avenue Daumesnil där löparna avverkat halva loppet. Tredje stoppet planerades till 32 km för langning av gel och ett fjärde vid 35 km som back-up ifall reservbatteriet skulle behöva kopplas in. Och så möta upp vid mål strax innan Triumfbågen så klart!

Ingen tvekan om vad som är på gång!

Metron går hyfsat ofta och jag vet hur lång tid jag behöver för att förflytta mig så planen var helt realistisk. Om man nu bara har sig själv att tänka på vill säga. Vi kom sent iväg från hotellet så det blev till att stressa på duktigt till första anhalt men vi hann med några minuters marginal.


Vid 5 km


Mer tid hade vi till nästa stopp så det blev en kaffe på det strategiskt placerade caféet precis där löparna skulle passera. Skönt att få sitta ner en stund i solen!


    
Halvvägs

Sedan var planen att snabbt ta oss över bron och ta metron från Gare d'Austerlitz bort till Porte d'Auteuil. Men här kan jag egentligen sluta rapportera för något mer av Per såg jag inte förrän långt efter att han gått i mål.

Tidplanen sprack och när vi väl var framme chansade jag mot bättre vetande på att jag precis skulle hinna ner till 32 km markeringen på Rue Molitor för den utlovade supporten. Ganska snart insåg jag att jag kommit för sent och på väg tillbaka får jag veta att jag även missat nästa langningstillfälle. Stort fiasko med andra ord. 

Vägen bort till mål var rena golgatavandringen som aldrig ville ta slut och väl framme ville jag bara glömma alltihop, så totalt misslyckad insats! Skönt ändå att Per fixade en så bra tid alldeles på egen hand. Och dessutom till slut hittade sin uppmärkta påse med överdragskläder som funktionärerna lyckats avläsa upp & ner (!) och lägga i fel hög. Det är viss skillnad på startnummer 1258 och 8521....

    

Triumfens (!) ögonblick


Resten av dagen spenderade jag längs med Champs-Elysées fönstershoppandes utan några som helst hämningar! Gratis är gott!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Backebo Runners - 14 oktober 2013 20:51

Helena: Redan efter Kalmarmilen i somras har både Per och jag velat försöka oss på att sätta nytt PB på milen, känns som den distansen fått stå tillbaka efter allt fokus på marathonlopp – både inställda och genomförda sådana. Och då låg ju Hä...

Av Backebo Runners - 7 oktober 2013 21:24

Helena: Med fyra veckor kvar till NYCM är det dags att klämma in längsta långpasset innan nedtrappningen börjar. Minst 30 km måste det bli för både fysik och psyke. Men ingen draghjälp får jag den här gången heller eftersom Per är på väg hem från B...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 20:33


Helena: Igår supporter på Lidingöloppet, idag "on my own" på långpasset. Var inte alls taggad för att ge mig ut (det har ju blivit så jädrans kallt!) så jag drog verkligen på det in i det längsta. Ett tag kunde jag skylla på att jag ville se nytt v...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 16:22

Per: I går sprang jag Lidingöloppet och det var sjätte gången i ordning. Den första gången var 1989 och det var ju ett tag sedan. Min bästa tid var från förra året då jag sprang på 2:07:58 och då var jag 10-15 sekunder sämre än Matte sprang året in...

Av Backebo Runners - 18 september 2013 18:15

Helena: Ena dagen sol och sommarvärme, andra regn och höstrusk. I lördags ställde jag mig med kusin Jerker och hans Henrietta på startlinjen till Stockholm Halvmarathon. Det var trångt i startområdet så det blev inte särskilt mycket till uppvärmnin...

Skapa flashcards