Alla inlägg under juni 2011

Av Backebo Runners - 9 juni 2011 22:08

Helena:

I år skulle vi minsann skrälla till med en topp 10 placering (minst...)! Erfarenheten från förra årets miss var att för min del INTE värma upp ända in på starten och INTE ställa mig i första led och nära nog bli omkullsprungen så fort startskottet smällt av. Så vad gör vi istället? Jo, åker hemifrån i god tid bara för att fastna i trafiken på E4:an. Per sitter i telefonmöte som drar ut på tiden medan jag, som kör, stressar upp mig för att vi inte kommer någon vart. Ingen bra uppladdning inför ett avgörande lopp.


Tio minuter innan start svänger vi in på parkeringen, gör en fuling men betalar P-biljett och sedan måste vi SPRINGA mot starten ca 1,5 km bort för att överhuvudtaget hinna. Stressen bakom ratten har satt fart på systemet så ett inhopp på Holken är ett måste när det är en och en halv minut kvar till start. Ut och iväg mot starten med munnen full av säkerhetsnålar medan jag försöker sätta nummerlappen på plats. Glider in i de bakre leden lagom när startskotten går. Bara att springa alltså. Eller springa och springa, det är trångt så första kilometern tar onödigt lång tid. Möter Per redan strax för 2 km och inser då hur söligt jag springer. Lägger in en högre växel i nerförsbacken efter vätskekontrollen men den steniga sträckan efter 3 km får mig bokstavligen nära nog på fall. Snubblar på en sten och far in i löparen framför mig men vi håller oss på benen båda två (ber än en gång om ursäkt för min klumpighet!). Resten av loppet går tungt och när jag äntligen, äntligen är i mål är det bara för att konstatera att ett års träning (med framgångar på längre distanser) inte gjort ett dugg för årets mest prestigefulla tävling... Frustrerande!! Hur svårt ska det vara??

Per:
Vi fixade inte topp10 i år heller. Vi kom på 20:e plats (av 517), vilket inte är helt värdelöst men hela 2 minuter från plats 10. Lite för mycket för att det ska vara godkänt. Det här var tredje gången vi sprang och det är lite svårt att jämföra tiderna eftersom det har varit ny bana varje gång men km-tiderna för mig ligger ganska konstant de här tre loppen och det förvånar mig lite. Jag har förbättrat mig på milen, halvmaran och maran men inte på 5 km! Hmm, kanske måste träna lite kort och snabbt för att det ska hända något där. Så det är bara att bita ihop och träna på ett år till!

Av Backebo Runners - 1 juni 2011 22:54

Per:
Jag klagade lite häromdagen att jag tränade för mesigt men nu har jag skärpt mig lite. Efter Göteborg har jag lyckats klämma in två intervallpass (10X400), ett par dagar med dubbla pass och som grädde på moset körde jag ett lite längre pass igår, ja man skulle med bara en liten överdrift kunna kalla det för långpassens El Clásico, nämligen Kista - Backebo 26:an. Den är riktigt fin och lite kuperad på sina ställen. Jag ska försöka beskriva sträckan lite närmare - en annan gång. I vilket fall så har det blivit 98 km de senaste sex dagarna vilket är med mina mått godkänt. Nu blir det vila i morgon.

Skapa flashcards