Direktlänk till inlägg 3 augusti 2011

Premiär för Kalmarmilen

Av Backebo Runners - 3 augusti 2011 22:06

Helena:

Ikväll var det premiär för Kalmars nya stadslopp - Kalmarmilen. Totalt hade över 700 löpare anmält sig och 570 fullföljde, enligt resultatlistan, loppet. För mig var det "hemmaplan" så bansträckningen bjöd inte på några större överraskningar eftersom jag gått otaliga hundpromenader där, men det var kul att avverka den på annat sätt än gående eller på cykel. Fastän banan är flack är den inte helt lättsprunget då delar av underlaget består av gräs (i vallgraven vid slottet...), stenkross, gatsten och kullersten. Och så var det motvind förstås. Fast den här gången försökte jag gå upp och ligga i lä bakom framförvarande löpare, vilken skillnad det var!

  

I tätposition (på bilden i alla fall...) 

Såg några bekanta ansikten längs med banan, bland annat min gamla gymnasielärare från teknisk. På upploppet ropade en tjej "bra slutspurt" och det hjälpte mig den sista tunga biten in mot mål. Var helt slut efter målgång och svetten rann i värmen men så persade jag också. Sprang i mål på 44:32 och ännu bättre känns det då banan faktiskt var kontrollmätt av godkänd banmätare. Tiden räckte också till en klart godkänd placering, kom 21 av 215 i damklassen.


Det här loppet springer jag gärna nästa år - det var mycket bra arrangerat av Högby IF och många duktiga löpare i startfältet. Tyvärr fick hemmahoppet David Nilsson (tia i årets Stockholm Marathon!) lämna återbud, men han trampade i alla fall på ledarcykeln första kilometern från starten, över järnvägen (vi fick invänta klartecken från SJ innan start...) och genom slottsallén fram till rampen ner till vallgraven. På andra sidan väntade sedan en motorcykel på "stafettpinnen".


Extra kul att mamma & pappa fick vara med på ett lopp och heja på!

 
 
Ingen bild

Korvmakargränd

4 augusti 2011 19:17

Bra jobbat. Ytterligare träningsrunda L-d - Värsnäs- Vimpeltorpet- L-dal med "följecykel" och resultatet blir ännu bättre. Synd att Musse var skadad och inte kunde agera "hare". Lycka till i fortsättningen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Backebo Runners - 14 oktober 2013 20:51

Helena: Redan efter Kalmarmilen i somras har både Per och jag velat försöka oss på att sätta nytt PB på milen, känns som den distansen fått stå tillbaka efter allt fokus på marathonlopp – både inställda och genomförda sådana. Och då låg ju Hä...

Av Backebo Runners - 7 oktober 2013 21:24

Helena: Med fyra veckor kvar till NYCM är det dags att klämma in längsta långpasset innan nedtrappningen börjar. Minst 30 km måste det bli för både fysik och psyke. Men ingen draghjälp får jag den här gången heller eftersom Per är på väg hem från B...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 20:33


Helena: Igår supporter på Lidingöloppet, idag "on my own" på långpasset. Var inte alls taggad för att ge mig ut (det har ju blivit så jädrans kallt!) så jag drog verkligen på det in i det längsta. Ett tag kunde jag skylla på att jag ville se nytt v...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 16:22

Per: I går sprang jag Lidingöloppet och det var sjätte gången i ordning. Den första gången var 1989 och det var ju ett tag sedan. Min bästa tid var från förra året då jag sprang på 2:07:58 och då var jag 10-15 sekunder sämre än Matte sprang året in...

Av Backebo Runners - 18 september 2013 18:15

Helena: Ena dagen sol och sommarvärme, andra regn och höstrusk. I lördags ställde jag mig med kusin Jerker och hans Henrietta på startlinjen till Stockholm Halvmarathon. Det var trångt i startområdet så det blev inte särskilt mycket till uppvärmnin...

Ovido - Quiz & Flashcards