Direktlänk till inlägg 5 december 2011

Tröskel och maxtest

Av Backebo Runners - 5 december 2011 20:47

Per:
Idag hade jag förmånen att få göra ett tröskel- och maxtest på Åstrandlabbet på GIH. Det var mycket intressant och jag lärde mig massor. Det var Mikael Mattsson som höll i det och han förklarade pedagogiskt hur allt fungerade. Stort tack till honom!


Det gick till så att jag efter lite uppvärming sprang i fem minuter på en viss hastighet och sedan höjs hastigheten fem minuter senare. Detta skedde i fem etapper och efter varje etapp tog Mikael blodprov (för att kolla mjölksyran) på mig. Denna del av testen syftar till att hitta mjölksyratröskeln. När det är klart så körde vi ett maxtest och det är precis vad det låter som, dvs man ökar varje minut tills man inte orkar längre. Det är för att få fram VO2max, dvs den maximala syreupptagningsförmågan. Under hela testet har man på sig en mask för att mäta syre- och koldioxidhalten på utandningsluften. Den här masken gjorde att man inte riktigt såg löpbande under sig när man tittade rakt fram vilket var lite ovant i början men man vande sig snart.


Mina värden hamnade på 3,65 L i max syreupptag vilket ger 55,5 ml/kg i testvärde.

Min löpekonomi blev 198 ml O2/(kg km).

Jag har inte så bra koll på var man ska ligga (första gången jag testar mig) men värdena är nog rätt mediokra har jag en känsla av. Micke såg inte så jätteimponerad ut i alla fall :-)

Men min tröskel hamnade på 92% av max VO2 och hastigheten 3:45 min/km och det känns ju rätt bra. Tror jag.


Tipset från Mikael är att jag behöver jobba mera med hårda intervaller för att öka maxet och nu har jag fått ett bra verktyg för det med hastigheter och pulszoner mm. Att jag sedan behöver lägga till ordentliga långpass (+ 25 km) för att öka uthålligheten har jag planerat sedan förrut. Hmm, jag måste öka träningen i allt med andra ord. Precis som jag misstänkte...

 
 
Ingen bild

Matte

7 december 2011 09:10

Jäklar vad roligt att göra ett sånt där test! Skulle vara intressant att se vad man har för värden. Ska du göra ett till test om några månader? För att se utvecklingen.

Det blir inget Grövelsjön för oss i helgen. De har inte öppnat skidspåren än så vi skjuter på det tills senare i vinter.

Vad sägs om att köra morgonlöpning den 23:e i Sthlm? Frukostbuffén smakar ju så mycket bättre då!
/www.konditionsbloggen.se

 
Ingen bild

Per J.

7 december 2011 20:31

Hej Matte!

Det var mycket intressant (och jobbigt på slutet). Jag ska träna på hårt i vinter med hårda intervaller och framemot vårkanten göra ett nytt test för att se effekten är tanken.
Morgonlöpning den 23:e är bokat (och Grövelsjön bokar jag av).

Vi ses snart.

 
Magnus

Magnus

10 december 2011 15:53

Alltid kul med tester. Bra tröskelvärde tycker jag, men du är väl mer av en långdistansare också, eller? Hur går man tillväga för att göra det där testet?

http://www.running-near-empty.blogspot.com

 
Ingen bild

Per J.

11 december 2011 20:42

Hej Magnus!

Jo, tröskeln var väl ok och ett värde på 92% av max låter ju bra. Synd bara att det beror på att mitt max var så lågt! Men jag ska försöka höja mitt max under vintern, det borde gå tycker jag. Funkar inte det får jag väl börja med ultramarathon istället :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Backebo Runners - 14 oktober 2013 20:51

Helena: Redan efter Kalmarmilen i somras har både Per och jag velat försöka oss på att sätta nytt PB på milen, känns som den distansen fått stå tillbaka efter allt fokus på marathonlopp – både inställda och genomförda sådana. Och då låg ju Hä...

Av Backebo Runners - 7 oktober 2013 21:24

Helena: Med fyra veckor kvar till NYCM är det dags att klämma in längsta långpasset innan nedtrappningen börjar. Minst 30 km måste det bli för både fysik och psyke. Men ingen draghjälp får jag den här gången heller eftersom Per är på väg hem från B...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 20:33


Helena: Igår supporter på Lidingöloppet, idag "on my own" på långpasset. Var inte alls taggad för att ge mig ut (det har ju blivit så jädrans kallt!) så jag drog verkligen på det in i det längsta. Ett tag kunde jag skylla på att jag ville se nytt v...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 16:22

Per: I går sprang jag Lidingöloppet och det var sjätte gången i ordning. Den första gången var 1989 och det var ju ett tag sedan. Min bästa tid var från förra året då jag sprang på 2:07:58 och då var jag 10-15 sekunder sämre än Matte sprang året in...

Av Backebo Runners - 18 september 2013 18:15

Helena: Ena dagen sol och sommarvärme, andra regn och höstrusk. I lördags ställde jag mig med kusin Jerker och hans Henrietta på startlinjen till Stockholm Halvmarathon. Det var trångt i startområdet så det blev inte särskilt mycket till uppvärmnin...

Ovido - Quiz & Flashcards