Alla inlägg den 29 maj 2011

Av Backebo Runners - 29 maj 2011 15:23

Per:
För en vecka sedan sprang vi GöteborgsVarvet och det var som vanligt riktigt trevligt!


  

På rekogniseringsrunda kvällen innan...


Jag hade som mål att springa under 1:22 (sprang på 1:23:37 förra året), men var lite osäker om det skulle gå. Jag har slarvat lite med träningen på sistone och det är ju inte bra alls. Har haft tokmycket på jobbet och tyvärr påverkar det träningen. Men till Göteborg kom vi och på lördag försökte jag sova ikapp veckans missade sömn så jag tror vi vaknade vid 10 på förmiddagen. Efter en rejäl frukost stack vi iväg till starten och blandade oss med alla andra löpare.


Jag startade i 1a så det var inte speciellt trångt, bara första kilometern. Loppet flöt på rätt bra men fick slita hela tiden. Efter en dryg mil, borta på Hisingen hände det en lustig grej. Jag har kommit ikapp en klunga och jag ligger bakom i suget när plötsligt Musse kommer upp brevid och börjar plåta killen framför mig. 
- Tjenare Musse, skriker jag. -Öhh, ja hej svarar han lite förvånat. Det visar sig att det är Tregaro jag har framför mig och det var honom Musse plåtade. Till saken hör att jag pratade med Musse på mässan dagen innan så jag tänkte att han kanske skulle känna igen mig, men tror inte han gjorde det. Såg nog för trött ut (men Tregaro lämnade jag snart bakom mig).


Det var tungt på slutet, jag försöker öka efter Götaälvsbron men har ingen riktigt kraft kvar. Lyckas komma in på 1:21:47 så jag når mitt mål med 13 sekunder tillgodo. Kom på plats 223 (7:a i H45) och det var lite sämre än förra året trots bättre tid.


   
Jag ger Musse lite löpartips...


Tiden är väl rätt ok, men jag springer på gammal träning nu. Har haft fyra veckor över 60 km i år och ingen över 70 km. Bara ett fåtal kvalitetspass har det blivit varav de flesta i januari inomhus. Så här kan det inte fortsätta, måste ta mig i kragen...


Helena:

Nojjig som jag är inför tävling tyckte jag att en förkylning var på väg veckan innan GV. Vågade inte säga något till Per för då hade han blivit hyperstressad så det var bara att i smyg pre-medicinera med diverse huskurer. Vaknade på lördagen med huvudvärk och en helt försvunnen aptit. Fick tvinga i mig frukost men tröstade mig med att läsa i GöteborgsPosten att man inte skulle äta något tre timmar innan start. Alltså behövde jag inte försöka äta mer!


Väl på plats vid tältet på startområdet var det genast dags att uppsöka toa för det psykologiska besöket. Världen är bra liten för framför mig i kön stod Therese, en fd kollega som jag inte träffat på sisådär 20 år! Vi hann uppdatera varandra och önska lycka till innan det var vår tur till Holken.


Sprang ett par varv på grusplanen och stretchade lite som uppvärmning innan jag letade upp min startfålla. I år hade jag kvalificerat mig till startgrupp 4 så jag trodde det skulle vara lättare att ta sig fram, men undrar om de inte knökat in fler startande än förra året för det var trångt precis hela vägen in i mål. Ett evigt zick zackande för att inte trampa på någons hälsena.


Min måltid var 1:42 men de första 5 km gick på 25 min och milen på 50 min så planen var alltså på god väg att spricka redan där. Jaha, så mycket hjälp med kilometertidsarmandet! Efter checken vid 10 km brydde jag mig inte om att titta något mer på klockan utan sprang på så gott jag kunde. Vid 18 km ungefär började vaderna att krampa så jag kunde inte "rulla" i nerförslöpen utan fick springa på framfoten även där. Fick lite extra energi när det var ett par hundra meter kvar, spurtade och kom i mål på 1:41:59! Exakt samma tid som på armbandet - gör om det den som kan!


Vägen är inget, målet är allt...


       
Hur svårt kan det va?

Efter loppet fick mina vader välbehövlig massage så någon träningsvärk kände jag aldrig av. Däremot bröt förkylningen ut på måndagskvällen...


  

Lycklig, lycklig!


 

Torken för löpare.

Skapa flashcards