Alla inlägg den 18 februari 2012

Av Backebo Runners - 18 februari 2012 14:28

Per:
I veckan har Friskis & Svettis i Kista haft tema hälsovecka. De har anordnat lite föreläsningar om att må bra och äta rätt och sådant. Man fick också träna gratis denna vecka och anmälde man ett lag till Kista Iron Man fick man träna 2,5 vecka utan kostnad på F&S i Kista. Tävlingen går till så att en person ror 1 000 meter på maskin och sedan springer en person 2 000 meter och sedan cyklar den sista personen 3 000 meter. Eftersom Backebo Runners både är kostnadsmedvetna och alltid sugna på en utmaning så teamade vi upp oss med Mats, en kollega som är överjävlig på att cykla. Helena fick ta rodden, jag löpningen och Mats cyklingen. Vi var där ett par gånger innan tävlingen för att känna lite på utrustningen. Helena har inte rott förr men visade sig vara en naturbegåvning. Jag tränade lite på bandet och försökte hitta vilken hastighet jag skulle våga köra upp bandet på och Mats testade cykeln.


I tisdags var det vår tur att tävla och Helena satte fart på rodden. Målet var att gå under 4 minuter och hon låg stadigt i 3:55 tempo första 600-700 metrarna, sedan blev det tyngre och hon slet rejält men fixade sträckan på 3:58. Sedan var det min tur och jag gasade på bandet så mycket jag kunde (man startade från stillastående) till 17,5 km/h (3:25) och ökade i flera steg så i slutet var jag uppe i 19 km/h (3:09) och slutade på ca 6:44. Då satte Mats fart och han är en riktigt vass cyklist och var stark hela vägen, bara på slutet började han se lite ansträngd ut men gick i mål på fina 3:27. Så vi fick 14:09 och ledde tävlingen men det var fler lag kvar...



Ericsson Fast Track efter tävlingsinsatsen


Så i fredags blev vi kallade till prisutdelningen. Vi visste att vi var topp tre, men inte på vilken plats vi kom. Prisutdelningen skedde i samband med en föreläsning av Paolo Roberto. Helena var bortrest och eftersom både Mats och jag hade lite ont om tid så försökte vi tajma in så vi skulle komma till själva utdelningen efter föreläsningen men Paolo drog över så vi fick lyssna på honom i en halvtimme, vilket i och för sig var underhållande. Sedan blev vi uppkallade tillsammans med de andra två lagen och tja, vi vann. Så här såg resultatet ut:


1:a Ericson Fast Track (Per, Mats och Helena) tid 14,09

2:a IBM Lag 1 (Marcus, Agneta och Mikael) tid 14,46

3:a Gigaset/Datalogic/Coor (Marie, Urban och Sebastian) tid 14,59

4:a Atea (Niklas, Niclas och Julia) tid 15,13

5:a IBM (Jesper; Henrik och Lena) tid 15,18

6:a Philips Supply (Ida, Nikolai och Olivier) tid 15,30

7:a IBM (Mei, Lars och Rune) tid 15,52

8:a Vasakronan (Jonny, Dan och Marie) tid 16,13

9:a ST Micro electronics (Micke, ?, ?) tid 16,21

10:a IBM Sthubbarna (Willie, Gunnel och Marie) tid 17,00

11:a IBM lag GF (Joakim, Annette och David) tid 17,18

12:a IBM SCTP 2 (Ingela och Fredrik) tid 21,17



Vi vann 2 månaders gratis träning på F&S, eltandborste från Philips, startplats i Kistaloppet och lite duschtvålar mm. Gratisträningen var perfekt, både för mig och Helena. Jag har inget gymkort och Helenas går ut nästa vecka, snacka om tajming. Jag passade på att få min kokbok signerad av Paolo också, det är stort!  

Ovido - Quiz & Flashcards