Direktlänk till inlägg 24 februari 2012

Löpbandsträning och andra inomhus aktiviteter

Av Backebo Runners - 24 februari 2012 20:26

Per:
Trots overload som vanligt på jobbet lyckades jag få till ett pass på Actic på lunchen idag. Det blev 10 km på bandet och tristessen av att springa på band kan inte nog understrykas. Nu ska jag inte överdriva, att titta på färg som torkar är tråkigare än att springa på band, men att titta på en tvättmaskin i drift är å andra sidan betydligt roligare.


Som tur är finns det metoder att få tiden att gå fortare och här ska jag berätta om en av dem: Värm upp i 10 minuter och sedan dra upp bandet på din tröskel (~den fart du kan hålla på en halvmara eller lite långsammare än din 10 km fart), i mitt fall 3:45 och stanna där i en km. Du ska anstänga dig och bli trött men inte helt slut. Efter en km saktar du farten med ca 15 s/km, dvs i mitt fall till 4:00. Stanna där i en km och sedan höjer du farten igen till tröskel. Efter ytterligare en km så sänker du med 15 s/km för att efter en km öka igen till ... Ja, ni fattar. Det här är bra träning. Man tvingas anstänga sig och man ser fram emot km passeringarna för då får man göra någon med bandet. Tror att det blir bra träningseffekt också. Glöm inte att sätta lutningen på bandet till 0,5-1 %.


I går kväll sprang Backebo Runners (dvs jag och Helena) till Sätrahallen för att träna lite intervaller. För min del blev det 8x1000/60, snitt 3:29,5. Helena sprang på bra och avverkade 40 varv hon också, det finns nog lite guldfisk i henne med. I morgon blir det vila så tar vi nya tag på söndag.

 
 
Ingen bild

Micke W

2 mars 2012 12:58

Hejsan!
Hoppas träningslägret i Grövelsjön var till belåtenhet. :-)
Per, kan man inte beskriva det lite enklare som "1000 m intervaller på löpbandet"? :-D
Funderade: Är det även ett bättre sätt att hålla exakt jämn fart i intervallen? Skall man kanske gå in och träna mer där?

 
Ingen bild

Per J.

4 mars 2012 09:45

Hej Micke!

Det är mer än 1000 meters intervaller, det är ju att "vilan" ska gå snabbt också. På det viset förlänger du VO2 tiden rejält (är min hypotes). Men skit i det, för nu går det ju bra att springa ute så då gör man det istället.
Grövelsjön var suveränt, vi hann med masor av god mat, goda viner och en del träning också. Angående bollen som ska spelas så håller jag på och pumpar upp den så det kommer snart en stenhård crosspassning!

 
Ingen bild

Micke W

20 mars 2012 23:45

Hej igen!
Angående bollen och den där stenhårda crosspassning, så kan jag säga att jag står bredd ute på kanten och väntar. ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Backebo Runners - 14 oktober 2013 20:51

Helena: Redan efter Kalmarmilen i somras har både Per och jag velat försöka oss på att sätta nytt PB på milen, känns som den distansen fått stå tillbaka efter allt fokus på marathonlopp – både inställda och genomförda sådana. Och då låg ju Hä...

Av Backebo Runners - 7 oktober 2013 21:24

Helena: Med fyra veckor kvar till NYCM är det dags att klämma in längsta långpasset innan nedtrappningen börjar. Minst 30 km måste det bli för både fysik och psyke. Men ingen draghjälp får jag den här gången heller eftersom Per är på väg hem från B...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 20:33


Helena: Igår supporter på Lidingöloppet, idag "on my own" på långpasset. Var inte alls taggad för att ge mig ut (det har ju blivit så jädrans kallt!) så jag drog verkligen på det in i det längsta. Ett tag kunde jag skylla på att jag ville se nytt v...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 16:22

Per: I går sprang jag Lidingöloppet och det var sjätte gången i ordning. Den första gången var 1989 och det var ju ett tag sedan. Min bästa tid var från förra året då jag sprang på 2:07:58 och då var jag 10-15 sekunder sämre än Matte sprang året in...

Av Backebo Runners - 18 september 2013 18:15

Helena: Ena dagen sol och sommarvärme, andra regn och höstrusk. I lördags ställde jag mig med kusin Jerker och hans Henrietta på startlinjen till Stockholm Halvmarathon. Det var trångt i startområdet så det blev inte särskilt mycket till uppvärmnin...

Ovido - Quiz & Flashcards