Direktlänk till inlägg 26 april 2012

Klubbmatch mot Telia

Av Backebo Runners - 26 april 2012 09:52

Helena:

Varje år avgörs klubbmatch i terränglöpning mellan löpsektionerna på Ericsson och Telia. I år var Telia arrangör och tävlingsplatsen var som sig bör på deras hemmaplan, Farstanäset. Den här klubbmatchen har pågått sedan 1986 med 14 vinster till Ericsson och 12 till Telia.


     

Per har varit med vid två tidigare tillfällen, senast förra året och bidrog då till vinsten i Ursvik. För mig var det debut i dessa sammanhang och jag hade ingen aning om vad som väntade. Stämningen var i alla fall god men ärligt talat hade jag ingen aning om vem som sprang för vilket lag...


Hur som helst, vi värmde upp och sedan var det samling inför starten. Det blåste redan ganska rejält och lagom till start började det dessutom regna. Vi blev informerade om att banan bitvis var blöt och att vi efter ca 400 m var tvugna att ducka för en nedfallen gren som de inte lyckats baxa undan. Slingan vi skulle springa var 2,6 km, för herrar i tävlingsklass gällde tre varv (7,8 km) och för damer i motsvarande klass två varv (5,2 km). Det låter kanske inte så mycket men det här loppet var bland det värsta jag sprungit. Tänk de värsta partierna under sista milen på Lidingöloppet så har ni Farstanäset. Ingen walk in the park där inte.


Jag gick ut lite för hårt, det är svårt att hålla igen när det är en lagtävling och man inte vet nivån på de andra tävlande. Det gäller också att tidigt positionera sig och inte bli inlåst bakom någon som springer i "otakt" jämfört med en själv. Banan gick verkligen över (och under...) stock och sten, inte en chans att lyfta blicken, och hade många grymt jobbiga uppförsbackar. Efter 2 km var jag helt slut och mådde illa. Bara att bita ihop och kämpa på. Andra varvet gick tyngre, nu visste man ju vad som väntade. På blytunga ben kunde jag till slut som första löpare svänga in på upp(!)loppet och ta mig upp till klubbstugan och målet. Klockades på 25:56 och det kan jag inte annat än vara nöjd med. Vann med det både åldersklass och damklassen totalt och det var ju placering som räknades.


Per sprang in på 32:16 med vilket hann vann sin åldersklass och kom tvåa totalt efter segrarens imponerande 30:02. Sammanräkningen visade att segern och vandringspriset även i år gick till Ericsson, kul!! Roligt också att det fanns priser till alla deltagare så ingen behövde gå hem tomhänt.



 
 
Ingen bild

Kim

26 april 2012 11:26

Grymt jobbat båda två, grattis! Vad roligt det är att tävlingssäsongen kommit igång igen. Det är så mycket enklare med rehab- och teknikträning när det finns så mycket att se fram emot.

 
Ingen bild

Helena

26 april 2012 12:37

Tack!! Roligt med lite udda tävlingar som variation. Och visst är det kul att ha hela tävlingssäsongen framför sig och äntligen få lite pay off på den tid man lagt på rehab och löpband. Tror inte jag skulle tycka de var lika roligt att springa om jag inte hade tävlingarna att se fram emot. Nu hoppas vi bara på lite värme också!

 
Ingen bild

Björnstigen

28 april 2012 18:13

Grattis! Så duktiga Ni är!

 
Ingen bild

Lindsdal

2 maj 2012 20:12

Vilka fantastiska kämpar ni är båda två. Grattis och lycka till med Kungsholmen runt till helgen.Vi håller tummarna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Backebo Runners - 14 oktober 2013 20:51

Helena: Redan efter Kalmarmilen i somras har både Per och jag velat försöka oss på att sätta nytt PB på milen, känns som den distansen fått stå tillbaka efter allt fokus på marathonlopp – både inställda och genomförda sådana. Och då låg ju Hä...

Av Backebo Runners - 7 oktober 2013 21:24

Helena: Med fyra veckor kvar till NYCM är det dags att klämma in längsta långpasset innan nedtrappningen börjar. Minst 30 km måste det bli för både fysik och psyke. Men ingen draghjälp får jag den här gången heller eftersom Per är på väg hem från B...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 20:33


Helena: Igår supporter på Lidingöloppet, idag "on my own" på långpasset. Var inte alls taggad för att ge mig ut (det har ju blivit så jädrans kallt!) så jag drog verkligen på det in i det längsta. Ett tag kunde jag skylla på att jag ville se nytt v...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 16:22

Per: I går sprang jag Lidingöloppet och det var sjätte gången i ordning. Den första gången var 1989 och det var ju ett tag sedan. Min bästa tid var från förra året då jag sprang på 2:07:58 och då var jag 10-15 sekunder sämre än Matte sprang året in...

Av Backebo Runners - 18 september 2013 18:15

Helena: Ena dagen sol och sommarvärme, andra regn och höstrusk. I lördags ställde jag mig med kusin Jerker och hans Henrietta på startlinjen till Stockholm Halvmarathon. Det var trångt i startområdet så det blev inte särskilt mycket till uppvärmnin...

Skapa flashcards