Alla inlägg under januari 2013

Av Backebo Runners - 27 januari 2013 18:08

Per:
I början på veckan var det riktigt kallt. Så kallt att jag ställde in ett par pass och förberedde mig på en usel träningsvecka. På någåt sätt försvann kylan och rejäla pass både lördag och söndag räddade veckan. Jag kom upp i 80 km prick och ett intervallpass, som förövrigt var veckans höjdpunkt. Hade vilat både tisdag och onsdag så jag var rejält laddad på torsdagskvällen. Ja, mentalt laddad, kroppsligt var jag sliten efter gått upp fem på morgonen och varit på tjänsteresa hela dagen. Men körde 10x1000/60s och snittet blev 3:29,4. Det var nog första gången jag körde 10 stycken tusingar och jag var rejält trött när jag kom hem. Måste nog testa att köra lite kortare intervaller för att få upp farten.

Börjar bli lite less på snön och kylan nu. Man får ju inget grepp alls, man bara slirar omkring när man springer. Försöker unvika mina dubbskor, de är så hårda. Har istället plockat fram ett par gammla Nike Zoom Elite. Att man måste byta skor efter 100 mil är bara snack, de håller mycket längre. De nedan har börjar säkert närma sig 300 mil skulle jag tro. Inget jag skulle ha på tävling men så här på vintern är de perfekta.


 
Inkörda skor

Av Backebo Runners - 13 januari 2013 17:30

Per:
Vecka 2 till ända. Inte så mycket att rapportera om, men träningen rullar på helt ok.
Så här har det sett ut:


Måndag: Sprang hem från jobbet, 19 km

Tisdag: Sprang 10 km med Helena på kvällen. Progressivt ökande från 5:20 till 4:35 på slutet.

Onsdag: Sprang till jobbet, 18 km

Torsdag: Intervaller i Sätrahall. 8x1000/60. Snitt 3:29,3. Totalt 16 km

Fredag: Hem från jobbet, 18 km

Lördag: Sprang 10 km med Helena

Sändag: Vila


Veckan slutar på 91km och ett invervallpass, vilket ger commit. Bra, andra veckan på raken.
Nästa vecka blir det återhämtning, en vilovecka helt enkelt.


     
Helenas o mitt pass i tisdags


    
Mitt scorecard so far


 
Visdomsord från Pre. Från Matildas blogg http://matildasusa.blogspot.se/



Av Backebo Runners - 6 januari 2013 15:50

Per:
Jag har med tiden insett att jag är väldigt målstyrd och när beskeded att NYC maran blev inställd och allt kändes skit så tänkte jag att jag måste utnyttja den här målstyrningen i min löpträning för att öka motivationen igen. Jag satte upp kriterier för veckans träning och så här ser de ut:


Under 40 km                => inget mätvärde

40-60 km                     => Off track

60-80 km                     => Warning

80-    km                      => Robust

100 el 90&1i el 80&2i   => Commit (90 km inkl 1 intervallpass eller 80 km inkl 2 intervallpass)

110 el 100&1i el 90&2i => Stretch


Jag har alltså 5 lägen på mina visare. De ser ut ungefär som en hastighetsmätare och sen är det olika färger.

Jag startade precis när jag insåg att det inte blir någon New York mara så 10 veckor har passerats och tycker att det här konceptet funkar riktigt bra. 1 vecka på off track, 1 vecka på warning, 7 veckor på robust och 1 på stretch. Stretchen är denna vecka, fick in 94 km och ett intervallpas på 8x1000/60. Planen är att börja med att få upp volymen och sedan lägga in fartpass. Jag har kört 7 veckor på drygt 80 km utan fartinslag och kroppen har börjar anpassa sig, känner mig inte alls sliten, så det går åt rätt håll. Nu blir nästa vecka hård, sedan får jag dra ned och lägga in en vilovecka. Första viktiga tävlingen blir The Big Sur Marathon, den 28:e april. Bara 16 veckor kvar!

Skapa flashcards