Alla inlägg den 14 oktober 2013

Av Backebo Runners - 14 oktober 2013 20:51

Helena:

Redan efter Kalmarmilen i somras har både Per och jag velat försöka oss på att sätta nytt PB på milen, känns som den distansen fått stå tillbaka efter allt fokus på marathonlopp – både inställda och genomförda sådana. Och då låg ju Hässelbyloppet bra till. De senaste veckorna har jag i - bokstavligen - ur och skur sprungit mina tröskelpass och intervaller så nu banne mig skulle det bli pay back time.J


Fia kom och hämtade upp oss strax efter 10 så vi var verkligen i god tid ute vid Hässelby idrottsplats. Skönt att inte behöva stressa utan kunna vela om lämplig klädsel, gå på toa och värma upp. Och hinna prata med Martin, som också skulle springa, och Annika som för dagen var supporter. Det var verkligen varmt, nästan lite overkligt, men till slut bestämde jag mig för långärmat för SÅ varmt kunde det väl inte vara ute längs med banan?


Efter uppvärmning och stretch gick vi bort till startgärdet och när Per, som startade i första tävlingsklass, sprungit iväg gick jag och ställde mig hyfsat långt fram i startfållan. När startskottet bränt av händer samma fenomen som alltid, folk tokrusar och kryssar sig fram. Det känns som att jag blir omsprungen av varenda löpare och fastän jag inte vill ryckas med är det svårt att hålla eget tempo i början. De två första kilometrarna gick därför i 4:13 resp 4:12. Sedan hittade jag mitt eget tempo och efter ytterligare någon kilometer bestämde jag mig för att verkligen gå in för ett PB. Det fick bära eller brista men någon gång måste jag släppa försiktighetsprincipen och våga springa på.


Vid 5 km visade klockan på en tid under 22 min och kunde jag bara hålla i skulle ett pers inte vara omöjligt. Började räkna ner kilometrarna men sjunde och åttonde kilometern är inte helt enkla så här tappade jag lite fart. Sedan flackar det ut och strax efter 9 km fick jag syn på Stina & Johan som hejade på en Runday löpare 7-8 m före mig. Orkade precis påkalla deras uppmärksamhet och fick hejarop tillbaka. Strax efter stod Per och hejade och då lyckades jag till och med pressa fram ett leende (vilken skillnad mot tidigare år då jag bara fräst åt honom när han tilltalat mig under ett lopp...). Uppförsrakan längs med IP kändes oändlig och väl inne på upploppet hade jag inget extra att ge efter att de två sista kilometrarna gått i 4:11. Men hejarop ger alltid extra energi så handen åkte i alla fall upp i luften när jag hörde Annika från läktaren.


  
Hässelbyloppet sett från ovan


 

Stark i början, stark på slutet -snittade 4:23


Var helt slut när jag kom i mål men nöjd med att jag verkligen gett allt och inte gett vika för mina egna psykningar utan vågade ligga på runt hela banan. Och nytt PB blev det för oss båda! Jag förbättrade mitt med 37 sek till 43:55 och Per med 4 sek till 36:05.

    

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards