Alla inlägg under april 2011

Av Backebo Runners - 19 april 2011 10:23

Helena:

Paris har, precis som Stockholm, alla förutsättningar för att kunna ge bra support till en maratonlöpare. Det krävs bara lite planering och en karta samt en Metro-biljett för att klara uppgiften. 



Dan före dan...


Den snitslade banan genom Paris

Eftersom vi bodde precis vid Rue de Rivoli passade det bra att gå en bit österut till Bastiljonen för att hojta de första hejaropen vid 5 km. Därifrån är det bara en kort sträcka att gena till Avenue Daumesnil där löparna avverkat halva loppet. Tredje stoppet planerades till 32 km för langning av gel och ett fjärde vid 35 km som back-up ifall reservbatteriet skulle behöva kopplas in. Och så möta upp vid mål strax innan Triumfbågen så klart!

Ingen tvekan om vad som är på gång!

Metron går hyfsat ofta och jag vet hur lång tid jag behöver för att förflytta mig så planen var helt realistisk. Om man nu bara har sig själv att tänka på vill säga. Vi kom sent iväg från hotellet så det blev till att stressa på duktigt till första anhalt men vi hann med några minuters marginal.


Vid 5 km


Mer tid hade vi till nästa stopp så det blev en kaffe på det strategiskt placerade caféet precis där löparna skulle passera. Skönt att få sitta ner en stund i solen!


    
Halvvägs

Sedan var planen att snabbt ta oss över bron och ta metron från Gare d'Austerlitz bort till Porte d'Auteuil. Men här kan jag egentligen sluta rapportera för något mer av Per såg jag inte förrän långt efter att han gått i mål.

Tidplanen sprack och när vi väl var framme chansade jag mot bättre vetande på att jag precis skulle hinna ner till 32 km markeringen på Rue Molitor för den utlovade supporten. Ganska snart insåg jag att jag kommit för sent och på väg tillbaka får jag veta att jag även missat nästa langningstillfälle. Stort fiasko med andra ord. 

Vägen bort till mål var rena golgatavandringen som aldrig ville ta slut och väl framme ville jag bara glömma alltihop, så totalt misslyckad insats! Skönt ändå att Per fixade en så bra tid alldeles på egen hand. Och dessutom till slut hittade sin uppmärkta påse med överdragskläder som funktionärerna lyckats avläsa upp & ner (!) och lägga i fel hög. Det är viss skillnad på startnummer 1258 och 8521....

    

Triumfens (!) ögonblick


Resten av dagen spenderade jag längs med Champs-Elysées fönstershoppandes utan några som helst hämningar! Gratis är gott!


Av Backebo Runners - 10 april 2011 16:43

Per:
Sitter i Lobbyn på hotellet tillsammans med Helena och surfar efter restauranger för kvällen. Passar på att skriva en kort racerapport innan nu när middagen är bokad. 


Jag är lite mör i benen efter loppet idag, man blir ju lätt det efter en mara. Racet startade redan 8:45 och det var bra för det blev varmare och varmare under dagen. Men under själva loppet var vädret perfekt. Svag vind och kanske 20 grader. Det var en del strul innan start, men allt löste sig till det bästa.


Jag fick suverän support av Helena, Matilda och Emma under loppet med langning och hejarop. Jag träffade dem tre gånger under loppet och det var bra för det var hela fem kilometer mellan vätskestationerna. Men loppet var suveränt roligt, mycket fin bana och otrolig stämning bitvis. Det här loppet rekommenderar jag starkt. Jag vill gärna springa det igen och förhoppningsvis så deltar även Helena då (se det som en utmaning sötnos!). Min tid blev ~3:01. Lite försmädligt att missa tretimmarsvallen, men bättre tid än vad jag trodde innan med tanke på brist på långpass (nada!) och allmänt slarvig förberedelse.

Av Backebo Runners - 3 april 2011 20:11

Helena:

Två dagars tjänsteresa till Estlands huvudstad förlängdes med en weekend som turist. Per kom över på fredagseftermiddagen med det viktigaste av allt nerpackat - löparskorna! Efter att ha traskat runt i gamla stan halva dan bytte vi om till löparkläder och sprang bort till Kadriorgs Slott. Det gick inte att hålla ett jämnt tempo eftersom vi fick vänta på grön gubbe på ganska många ställen och däremellan parera för vattenpölar. Vägen genom slottsparken ner mot havet var en blandning av snö, issörja och lergegg. Efter att ha rundat minnesmärket Russalka körde vi några fartökningar innan vi vände in mot stan igen. Ganska prick 7 km fick vi ihop.


Och nu sitter vi på flygplatsen och hoppas på att få komma hem ikväll. Maskinen som skulle ha lyft för 2 timmar sedan fick fel på ena motorn så det var bara att kliva av. Lång dags färd mot Stockholm...


Per:

En vecka kvar innan Paris och nu blir det försiktig träning sista veckan. I fredags morse stack jag ut en sväng och hade mina nya skor för första gången, ett par Nike zoom streak 3 tror jag de heter. De var jättesköna, satt som en smäck. Och riktigt lätta också, 180 gram. Nackdelen är förstås att dämpningen blir lite mindre än vad jag är van vid, men det är nog mycket en vanesak tror jag. Och mina skor jag hade tidigare, Nike zoom elite, hade gått så långt så jag tror dämpningen var helt slut så även om de var betydligt tyngre så tror jag inte det skiljer sig så mycket. Det är åtminstone vad jag försöker intala mig själv :-)


Ja, i fredags morse blev det alltså en morgonjogg på 7 km. Gick lätt och fint. Sista 1,5 km gick under 4 min/km eftersom jag fick ett akut behov att att göra nr 2. Men jag hann! Och igår sprang jag och Helena en sväng i Tallinn och det blev lite ryckigt pga all trafik. Men på väg tillbaka hittade vi en cykelbana som var ren och fin så där blev det lite Tabata protocol.


Tallinn var en trevlig stad, gamla stan mitt i centrum påminner om Visby. En ringmur runt och fullt med gamla vackra hus. I fredags käkade vi på en rysk restaurang och det var väl inga större fel men inget man fick ståpäls av. Restaurangen i lördags däremot var fantastiskt bra. Ribe heter den och har ni vägarna förbi Tallinn så kan jag starkt rekommendera den. God mat och bra service. Vi pratade lite med sommeliern och han trollade fram en flaska Ch. Poujeaux 1989, som vi kunde köpa ett glas av och det var fantastiskt gott. Mjuka tanniner men fortfarande spänstigt och bra frukt. Mycket gott.


Nu sitter vi som sagt på flygplatsen och väntar på bättre tider. Precis som för ett par veckor sedan när jag var till Genoa så är planet inställt. Har vi tur kommer vi med ett senare plan eller så blir det ett dygn till i Estland. Men som en klok person (min mamma) sa, hellre problem på marken än i luften...


Skapa flashcards