Direktlänk till inlägg 22 april 2012

Akterseglad

Av Backebo Runners - 22 april 2012 16:43

Helena:

Nu börjar sträckorna att bli riktigt långa på långpassen med TSM. Missar man en söndag känns det som man halkat efter, och med två missade söndagar på raken känner man sig frånsprungen. Men även om man är med på träningen kan man bli akterseglad...


Idag skulle det dessutom bli distansrekord för min del, har aldrig sprungit längre än 29 km och då med en paus efter 2/3 av sträckan. Sånt finns inte när man springer med TSM, där matas det på med kilometer efter kilometer. 31 sådana närmare bestämt skulle det bli denna söndag. Fast det där med paus är inte riktigt sant, men den var högst ofrivillig.


För att få ihop 31 km skulle vi springa olika två banor med Östermalms IP som knutpunkt för att där lämna av de som av olika anledningar inte skulle fortsätta efter första avklarade 23 km samt fylla på våra vätskebälten. Jag passade på att trycka i mig en gel, andra tog teknisk paus. För killarna är det här ju en lätt och snabbt avklarad grej i närmsta buske (i bästa fall...), medan tjejer måste söka upp en för ändamålet utformad inrättning. Och det säger sig självt att det tar några minuter extra... Jag hade inget behov av detta men var fullt upptagen med gelen och att hitta en papperskorg att slänga skräpet i att jag inte reagerade på att IP ganska snart blev tom. Vart tog min grupp vägen?? Nyss hade jag ju full koll men plötsligt var de helt försvunna. Frågade några andra i gruppen men de hade hoppat av så det var klart de lugnt stod kvar. Fick en vag vägvisning och väldigt bråttom. På väg ut från IP fick jag sällskap av en tjej i gruppen som just kommit ut från tidigare nämnda inrättning och tillsammans påbörjade vi mission impossible med att 1) hitta resten av gruppen och 2) komma ifatt.


Vi lyckades inte med något av det men fick en trevlig avslutning på löppasset och ytterligare 9 km innan vi klockade oss på 32 km. Bara en mil kvar till ett marathon...


 


 
 
Ingen bild

Kim

23 april 2012 13:03

Snyggt jobbat! =) Wow... 32 km! Det längsta jag har sprungit någon gång är halvmaran.

Själv säsongsdebuterade jag i Skrylleloppets 5 km-klass i lördags, får passa på att roa mig med lopp som tar under halvtimmen att springa. Det gick över förväntan och trots att jag sprungit relativt lite de senaste månaderna, så blev tiden ändå hela 2 minuter (exakt) bättre än ifjor. Vinterträningen har uppenbarligen gjort sitt!

 
Ingen bild

Helena

23 april 2012 14:48

Grattis!! Hoppas det kändes bra. Får du bara ordning på knät kommer resultaten på längre sträckor också. Vad tror du om starten i GV?

 
Ingen bild

Kim

24 april 2012 08:56

Tack! Jo det kändes bra, men jag är dock långt ifrån längre sträckor och eftersom jag inte sprungit längre än 5-6 km de senaste två månaderna så måste jag nog tyvärr passa GV. Otroligt tråkigt, men det vore enbart dumt av mig att försöka skynda på något i det här läget.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Backebo Runners - 14 oktober 2013 20:51

Helena: Redan efter Kalmarmilen i somras har både Per och jag velat försöka oss på att sätta nytt PB på milen, känns som den distansen fått stå tillbaka efter allt fokus på marathonlopp – både inställda och genomförda sådana. Och då låg ju Hä...

Av Backebo Runners - 7 oktober 2013 21:24

Helena: Med fyra veckor kvar till NYCM är det dags att klämma in längsta långpasset innan nedtrappningen börjar. Minst 30 km måste det bli för både fysik och psyke. Men ingen draghjälp får jag den här gången heller eftersom Per är på väg hem från B...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 20:33


Helena: Igår supporter på Lidingöloppet, idag "on my own" på långpasset. Var inte alls taggad för att ge mig ut (det har ju blivit så jädrans kallt!) så jag drog verkligen på det in i det längsta. Ett tag kunde jag skylla på att jag ville se nytt v...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 16:22

Per: I går sprang jag Lidingöloppet och det var sjätte gången i ordning. Den första gången var 1989 och det var ju ett tag sedan. Min bästa tid var från förra året då jag sprang på 2:07:58 och då var jag 10-15 sekunder sämre än Matte sprang året in...

Av Backebo Runners - 18 september 2013 18:15

Helena: Ena dagen sol och sommarvärme, andra regn och höstrusk. I lördags ställde jag mig med kusin Jerker och hans Henrietta på startlinjen till Stockholm Halvmarathon. Det var trångt i startområdet så det blev inte särskilt mycket till uppvärmnin...

Skapa flashcards