Direktlänk till inlägg 3 mars 2013

Harder, Better, Faster, Stronger

Av Backebo Runners - 3 mars 2013 20:07

Helena:

Vinterns nötande börjar ge utdelning. Skön känsla när man klarar så mycket mer än man tror. Torsdagens snabbdistans med Per som farthållare var jobbig (han stod inte högt i kurs på sista kilometern kan jag lova...) men ett kvitto på att träningen går åt rätt håll. Per hade fått direktiv om att hålla 4:45 i åtta km efter att jag fått bestämma farten på uppvärmningen. Efter en trevande första kilometer på 4:50 och ett toastopp på den andra ökades farten för varje kilometer. Utan att jag fick veta något (eller märkte något heller för den delen), tror Per njuter i smyg av att pressa mig till bättre prestationer. Men sista kilometern genomskådade jag honom, den gick på 4:14 (!) och det pep i luftrören för varje andetag. Bara att bita ihop för att be om nåd finns inte, skulle aldrig tillåta mig nederlaget att vika ner mig. Och så är det ju så himla kul att kunna springa tillsammans så då pressar jag mig gärna "för laget". Totalt blev det ca 15 km, de sista på riktigt isigt underlag.


I lördags förmiddag stack vi ut på ett lugnare pass där vi efter ca 5 km skildes åt. Jag sprang ytterligare 3,5 km varav en över Västerbron med isig småspik piskandes i ansiktet. Inte undra på att jag sprang som snabbast där, ville bara komma bort från vintern. Tji vår. Snittade 4:56 trots att det var halt och att jag sprang odubbat, väldigt nöjd med passet.


Idag sprang jag drygt 25 km med TSM i snittfart 5:17. Söndagarnas långpass börjar verkligen göra skäl för namnet, lite som point of no return inför maran. Nu är det bara att hålla i hatten och springa med!


 

 
 
Ingen bild

Kim

13 mars 2013 15:48

Härligt att få läsa om lite tuffa pass. Jag behöver all motivation jag kan få för tillfället. Jag har precis återhämtat mig från årets andra sjukdomstillfälle, denna gång influensa. Själv känner jag att jag saknar allt vad kontinuitet heter, så jag kämpar mest med att få igång rutinen igen!

 
Ingen bild

Helena

24 april 2013 20:41

Hej Kim! En vecka efter senaste inlägget överansträngde jag min högra fot (som tyvärr inte har blivit bättre) och i påskas åkte jag på influensa så någon löpning har det inte blivit på 5 veckor nu... Motivationen är inte precis på topp. Hoppas du har kommit igång med löpningen igen och att du får vara skadefri. Keep on running!

 
Ingen bild

Kim

25 april 2013 11:34

Hej Helena! Nej, men nu får det väl ändå vara nog med otur för din del! Själv så har jag varit frisk, men däremot har jag fått tillbaka problemen med menisken (förmodligen var den aldrig bra), så något Göteborgsvarv blir det inte i år heller. Jag är dock ganska nöjd just nu, för att springa 5 km-lopp och träna på kortare sträckor fungerar alldeles utmärkt, så nu kan jag åtminstone roa mig med att försöka bli riktigt snabb. Sedan får jag försöka få ordning på menisken samtidigt också, så att jag så småningom kan gå upp på lite längre sträckor igen. Som sagt, 2013 skulle ju bli vårt år och det håller jag fortfarande fast vid! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Backebo Runners - 14 oktober 2013 20:51

Helena: Redan efter Kalmarmilen i somras har både Per och jag velat försöka oss på att sätta nytt PB på milen, känns som den distansen fått stå tillbaka efter allt fokus på marathonlopp – både inställda och genomförda sådana. Och då låg ju Hä...

Av Backebo Runners - 7 oktober 2013 21:24

Helena: Med fyra veckor kvar till NYCM är det dags att klämma in längsta långpasset innan nedtrappningen börjar. Minst 30 km måste det bli för både fysik och psyke. Men ingen draghjälp får jag den här gången heller eftersom Per är på väg hem från B...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 20:33


Helena: Igår supporter på Lidingöloppet, idag "on my own" på långpasset. Var inte alls taggad för att ge mig ut (det har ju blivit så jädrans kallt!) så jag drog verkligen på det in i det längsta. Ett tag kunde jag skylla på att jag ville se nytt v...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 16:22

Per: I går sprang jag Lidingöloppet och det var sjätte gången i ordning. Den första gången var 1989 och det var ju ett tag sedan. Min bästa tid var från förra året då jag sprang på 2:07:58 och då var jag 10-15 sekunder sämre än Matte sprang året in...

Av Backebo Runners - 18 september 2013 18:15

Helena: Ena dagen sol och sommarvärme, andra regn och höstrusk. I lördags ställde jag mig med kusin Jerker och hans Henrietta på startlinjen till Stockholm Halvmarathon. Det var trångt i startområdet så det blev inte särskilt mycket till uppvärmnin...

Skapa flashcards