Direktlänk till inlägg 10 september 2009

Vilodag och beslut...

Av Backebo Runners - 10 september 2009 20:16

Per:

Idag blev det en vilodag. Jag kände mig lite sliten efter löpning sex dagar på raken. Och ett av passen, det i söndags, var 35 km. Det är det längsta långpass jag någonsin sprungit. Och det kändes väldigt bra. Jag hade bestämt mig att starta lite försiktigt och för en gångs skull lyckades jag hålla igen i början. Startade i 5-tempo och höll det i princip hela passet förutom 6 km på slutet då jag ökade till 4:30. Men idag, torsdag, kände jag att det var dags att vila och nu funderar jag på hur jag ska göra i helgen. Ska jag springa Stockholm HM på lördag eller ska jag skita i det och satsa på ett bra långpass istället på fredag hem från jobbet? Grejen är att jag ska köra Lidingö om 3 veckor och förhoppningsvis Växjö Marathon 3 veckor efter LL och det känns lite tight att klämma in en halvmara också. Jag tror inte jag orkar det riktigt. Och springa en halvmara i fisfart fixar jag inte. Då får det hellre vara. Vi får se, H har lovat att hämta ut nummerlappen åt mig i alla fall.

 
 
Ingmarie

Ingmarie

10 september 2009 22:11

Vad spännande med en helt ny blogg! De flesta har hållit på i en hel evighet när jag väl hittar dit...
Funderade på din fråga. ½maran eller inte. Svårt att svara på. Om du har disciplin nog att VILA efter kan du få en superkompensation lagom till LL. Samma efter det. Var försiktig ÄVEN om du känner dig pigg efteråt. Kroppen är sliten oavsett hur det känns. Lycka till!

http://blog.nemonisimors.com

 
Per

Per

11 september 2009 12:55

Hej Ingmarie!
Vi tycker också det är spännande att testa detta och vi ska försöka göra den läsvärd!
Jo en superkompensation kan det nog bli men jag tycker att jag är ganska sliten efter varje lite längre lopp. Jag misstänker att det beror på att jag springer för lite i tävlingsfart när jag tränar, jag är helt enkelt ovan vid högre farter. Efter LL så ska jag vila ordentligt.

http://topp10-2010.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Backebo Runners - 14 oktober 2013 20:51

Helena: Redan efter Kalmarmilen i somras har både Per och jag velat försöka oss på att sätta nytt PB på milen, känns som den distansen fått stå tillbaka efter allt fokus på marathonlopp – både inställda och genomförda sådana. Och då låg ju Hä...

Av Backebo Runners - 7 oktober 2013 21:24

Helena: Med fyra veckor kvar till NYCM är det dags att klämma in längsta långpasset innan nedtrappningen börjar. Minst 30 km måste det bli för både fysik och psyke. Men ingen draghjälp får jag den här gången heller eftersom Per är på väg hem från B...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 20:33


Helena: Igår supporter på Lidingöloppet, idag "on my own" på långpasset. Var inte alls taggad för att ge mig ut (det har ju blivit så jädrans kallt!) så jag drog verkligen på det in i det längsta. Ett tag kunde jag skylla på att jag ville se nytt v...

Av Backebo Runners - 29 september 2013 16:22

Per: I går sprang jag Lidingöloppet och det var sjätte gången i ordning. Den första gången var 1989 och det var ju ett tag sedan. Min bästa tid var från förra året då jag sprang på 2:07:58 och då var jag 10-15 sekunder sämre än Matte sprang året in...

Av Backebo Runners - 18 september 2013 18:15

Helena: Ena dagen sol och sommarvärme, andra regn och höstrusk. I lördags ställde jag mig med kusin Jerker och hans Henrietta på startlinjen till Stockholm Halvmarathon. Det var trångt i startområdet så det blev inte särskilt mycket till uppvärmnin...

Ovido - Quiz & Flashcards